GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 641

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 641

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

63f5

velen. Zijne liefde, in zijn lyden en sterven betoond, brengt

den

losprijs

aan,

waardoor uwe schuld voor God wordt

u

uit-

gedelgd.

Klaag dan vry uzelven aan, als gij door uwe zonden gekweld wordt. Neem de toevlucht tot Hem, die door Pilatus ten kruisdood werd overgegeven. Belijd Hem uwe zonden. Houd niets achter. Als ge zoo als een arm zondaar aan zijne voeten moogt neerliggen, dan zult gij verstaan, dat Jezus de Zaligmaker is. De Heere Jezus werd tot den kruisdood overgegeven. De De hoogste liefde op het schuldelooze schuldig gehouden. diepst gekrenkt. En toch, Pilatus zou geene macht tegen Hem hebben, indien het hem van boven niet ware gegeven. Ook dit lijden geschiedde naar Gods raad. Maar dat kruis heeft toch zulk een ontzettende sprake. De kruisstraf was bij God vervloekt. Die kruisdood van Christus verkondigt aan zijne gemeente, dat zij den dood heeft verdiend. Ja, verdiend; naar den eisch van Gods wet. Verdiend om in den dood, in den eeuwigen dood te worden geworpen. Verdiend, om eeuwig van Gods liefde te zijn gescheiden. Zoo moet de Christen naar Golgotha, om, zich in de schaduw van het kruis nederzettend, het handschrift te lezen, dat tegen

hem was. Wie dat

handschrift leest, dat aan het kruis genageld is, dat handschrift zijner zonden wie dan van droefenis wegsmelt over de krenking, door hem den Heere aangedaan wie dan met een verslagen en verbroken hart, met het oog des geloofs, op den Gekruisigde mag staren, om dan het zoet gefluister des Heiligen Geestes te vernemen: 't Is ook voor u volbracht; die verstaat niet slechts de ontzettende aanklacht, die van dat kruis komt, maar hij ontvangt ook den genezenden balsem, waardoor de wonden, de pijnlijke wonden der ziel genezen worden. En nu de Gemeente des Heeren in deze dagen den lijdenden Verlosser als voor de oogen geschilderd zag; nu zij weer opnieuw de prediking van den gekruisigden Christus vernemen mocht nu Gods kinderen weer het leven mochten vinden in des Heeren dood en weer verkwikt werden door de zoenverdienste van den eenigen Borg en Middelaar nu ga er ook door 's Heeren ontferming eene kracht uit onder zijne gekochten. Werd de Christus om den wille zijner Gemeente gekruisigd, zij het kruis, dat de Heere zijn volk oplegt, dan ook geen steen des aanstoots, maar een bewys van de innige, van de levende gemeenschap met Hem. ;

;

;

,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 641

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's