GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 83

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 83

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

77 nedervallen van Ananias en Saffii-a was een bewijs, hoe ernsZoon Gods het bedoeld had, toen Hij zulk een krachtig nWee u!" over Schriftgeleerden en Farizeën uitsprak. De geheele gemeente werd het dus op zulk een indrukwekkende wijze gewaar, dat zij juist de gemeente Gods, de ware kerk en de woonplaats zijner heerlijkheid was, en kreeg tevens de herinnering, dat men juist daarom des te meer had toe te zien, dat door insluipende zonden de zegen niet werd weggenomen of zelfs veranderd in een vloek. Dit was zoo heilzaam voor de geheele schare van belijders. Maar de uitwerking van den dood van Ananias en Saffira bleef niet enkel beperkt tot den kleinen kring van Christenen. De dubbele begrafenis had niet in een hoek plaats gehad zij wekte groot opzien in Jeruzalem. En geen wonder. Wanneer God zulke ingrijpende daden doet, dan verschrikt de mensch dan zegt zijn conscientie, dat de Heere recht handelde en dan is er ook wel een geopend oor voor de waarheid; dan wordt er wat men weleens «beslag" noemt, op het volk gelegd. Dit is nog geen bekeering, doch er kan bekeering op volgen. En zoo kwam dan vree ze over al het volk, een heilige diepe eerbied voor den onzichtbaren God, die werkende nabij is. Men begon dientengevolge de Christenen voor het ware Zion Gods te beschouwen. Vandaar, dat de schare van belijders (blijkens vs. 12) hare vergaderingen ging houden in den tempel, en wel in het voorhof van Salomo, inplaats van in de opperzaal, gelijk tevoren was geschied (Hand. 1 13). Velen leerden door den plotselingen dood van het echtpaar den heiligen en rechtvaardigen God kennen. De Heere kwam hen tegen als een alwetend God, die zelfs de nieren proeft; daaronder werd hunne ziel verbrijzeld; dit deed uitroepen of er dan geen balsem was in Gilead op dit vragen gaf het woord der apostelen het antwoord, dat door de kracht des Heiligen Geestes aan die bekommerde zietig de

;

;

;

:

:

;

werd toegepast. Bovendien geschiedden

len

in dien tijd door de handen der apostelen vele teekenen en wonderen onder het volk, eene verhooring van het gebed van

de gemeente des Heeren (Hand. 4 20), waarbij zij gesmeekt had, dat de Heere zijne hand zou uitstrekken tot genezing, en dat teekenen en wonderen zouden geschieden door het :

Kind Jezus. Al deze dingen waren middelen welke dienden om de kerke Gods gedurig uit te breiden; «er werden er meer en meer toegedaan die den Heere Jezus geloofden menigten heilig

,

,

,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 83

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's