GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 422

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 422

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

!

416 door de ontdekkende genade des Heiligen Geestes, hg acht en noemt haar het verfoeilijkste kwaad omdat zij hem Gods gunst en gemeenschap doet derven, en hem maakt tot het voorwerp van zijn toorn. Met haar heeft hij droefenis en benauwheid gevonden; hij heeft banden des doods gevoelden angsten der hel doorstaan. Dag aan dag heeft hy met zelfs haar geworsteld, maar voortdurend ervaren, dat zij ons altijd aanhangt, en alle rust en vrede, alle vreugde en blijdschap ,

rooft.

Ook na de ontvangene genade, welke in Christus tot nieuwe schepselen wederbaart, blyft zij knellen. Hoort slechts de Beluistert de verzuchtingen van een David in Psalm 38 Vraagt het aan klachten van een Paulus in Romeinen 7 alle kinderen Gods, en gij zult hooren, welke bange uren en welke benauwende worstelingen onder den last der zonde hun deel geweest zijn en nog zijn. Ja, eerst na de ure der wedergeboorte heefü zij het zwaarst gedrukt en het meest gekneld. En nu te weten dat deze last niet altijd zal drukken dat wij straks volkomen van haar verlost zullen zijn, o welk een blij en beerlijk vooruitzicht! Dat vooruitzicht is het uwe, gezegenden des Vaders! In de ure des stervens legt gij het kleed der zonde af, en wachten u de witte kleederen des heils! En !

1

,

dan

;

?

Dan geen moeite en

verdriet meer, maar eeuwige rust en blgdschap, zalige feest- en vreugdezangen ter eere van Hem, die op den troon zit en van het Lam, dat geslacht is om uwe zonden weg te nemen! Dan geen lijden en strijden meer, maar troon en kroon, maar eer en heerlijkheid in en met Hem, die Dan geen voor u verhoogd is aan des Vaders rechterhand zonde en ongerechtigheid meer, maar heiligheid, een vlekkeloos rein gewaad, door niets verontreinigd of te verontreinigen! Ja, zelfs geene zwakheid of struikeling meer; ook de mogelijkheid daartoe is dan voor altijd opgeheven; het is ongestoord voortgaan van licht tot licht, van kracht tot kracht, van heer,

!

lijkheid tot heerlijkheid

Eeuwig verlost

bij

en dat in heilig sieraad, volkomen Wie haar in den verwachten, hij behoeft zich niet te bedroeven noch

God

van de

te

zijn,

zonde,

o

zalige toekomst!

geloove mag te verontrusten, als hij zijne jaren ziet heensnellen. Ieder jaar, dat voorbijgaat, brengt hem steeds nader tot deze heerlijkheid ; en elke Oudejaarsavond, die aanbreekt, mag hem een blijde

boodschapper zijn van den laatsten avond zijns levens, waarop geen nacht zal volgen, maar een eeuwige dag, Met die levende hoop in het hart kan en mag de Christen zgne reize met blijdschap voortzetten, wetende dat het eindo

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 422

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's