Het werk van den Heiligen Geest - pagina 73
Het werk van den Heiligen Geest voor de kerk in haar geheel.
HET HEIR DES HEMELS EN DER AARDE.
verklaarden,
juist
geven,
uitlegging
dezelfde
kerk van hun lip-
de
die
35
pen opnam.
we
In de tweede plaats geven
Geest" enz.
niet toe, dat »zijnen
7iiet
op
slaan, en dat wel, overmits in
van den Heiligen Geest zou
Persoon
den
het Nieuwe Testament gelijksoortige uitdrukkingen voorkomen, die buiten
den Persoon des Heiligen Geestes bedoelen. Bijv.
twijfel
Geest
doen
Zoons uitgezonden''
xijns
door den
zal
monds"
Geest zijns
Thess.
(2
2:8);
In de derde plaats laat de uitdrukking in Ps. 33
Heeren
des
of hiermee tevens
hun
de
in
»Heeft
:
6
:
is
enz.
»Door het Woord
verband met Gen. 1:3: »God
in
en Joh.
licht!''
1
:
3,
geen twijfel over,
tweede vershelft: »Door den Geest zijns monds
de
dat
al
in soortgelijken zin verstaan dient te worden.
de laatste plaats op, dat van een Geest van God te
wij in
die
de Heilige Geest zelf zou
niet
Heilige
Schrift
van
zijn,
Westersch
een
en
eenvoudig het indragen menschelijk
begrip zou
school, die in een leger heerscht, en bedoelen daar
een
op
die
aldus den geest, die van den mensch uitgaat, onder-
die openbaar wierd;
scheidend van
Maar
persoon en wezen.
zijn
Van
den Heere overgebracht.
kan terecht gezegd worden
:
den Christus,
dit in
nu kan noch mag op God den staat
zijner vernedering,
»Den zin van Christus hebben", en dus ook
»Den geest van Jezus" soms aanduiden: »Gelijke gezindheid
Maar van
was,''
het goddelijk
willen onderscheiden,
mag
niet.
Het
ganschelijk
zijn
dan meê
booze neiging, zekere onheilspellende richting^
zekere
gezindheid,
zekere
Dit
ver-
Wij, ja, spreken van den verkeerden geest, die onder een bevolking,
zijn.
te
God den
de tweede Persoon in de Drieëenheid bedoeld; waaruit dan
En merken spreken,
en daar was
licht
zij
volgt,
heir'',
de hemelen gemaakt",
zijn
sprak: Daar
:
»Den welken de Heere
4:6);
(Gal.
is
Wezen
zelf
als in
Jezus
nog een geest van dat Wezen
van dat goddelijk Wezen aardschelijk denken.
goddelijk zelfbewustzijn
onderscheiden.
En
is
terwijl in
van ons menschelijk bewustons,
menschen, zeer scherp
te onderscheiden valt tusschen onzen persoon en ons bewustzijn en onzen
God
daarentegen ganschelijk weg, en
er juist de Persoonsonderscheiding
van Vader, Zoon en Geest voor
valt
zin,
komt
deze
onderscheiding
bij
in plaats.
Zelfs
Geest"
waar »adem wordt
zijns
monds'' ter verklaring aan de uitdrukking »zijuen
toegevoegd,
mag
deze opvatting niet worden prijsgegeven.
Dat toch ons »ademen'\ evenals het »ademen der elementen" in den wind, die voor Gods aangezicht stormt, overeenkomt met het wezen des geestes, blijkt
uit
de sprake van
beelden van geest en
Het
»blazen"
is
alle natiën.
adem
in heel
Schier allen toch drukken de denk-
en wind met verwante of gelijke woorden
uit.
de Heilige Schrift symbool van geestesmeêdeeling.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888
Abraham Kuyper Collection | 303 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888
Abraham Kuyper Collection | 303 Pagina's