Het Calvinisme en de Kunst - pagina 63
:
63
ccTTzvrm
waar die
Ofiv,
Itz toVto è^eXz^évrx^ xxi rj;; rov Bx^'tXex; tlv'nz^ èy.Tr^a-oyTxq; gedoeld wordt op de goddelijke schooiilieid van Hephestioni genoten. PLUTARcnus, Quaesliones Gonvivales. Lib IV. q. % c. 2. x;^;
duidelijk
zij
p.
G05A. lezen we: Sio au.) fidXt^x rftq Trd^ea-i to-Ótoi^ ^ó^z WffÓTvjrs; ?r(07£7Ti; waar sprake is van het vermoeden, dat paddestoelen ontstaan door het inslaan van den bliksem in i\en grond; en waar gezegd wordt, dat de onmiddellijke indruk van het
goddelijke in niets zoo sterk als in donder en bliksem uitkomt.
\n zijn Vita Passow in zijn lexicon geheel ten onrechte weergeeft door: Demiithigung vor dem Gott; even verkeerd door Pape niet Vertrauen au f den Gott; en nog .-klimmer door Bosscha
Sullae.
in
vertaling
ziJn
nh
txZtx
c. G.
is
o"v
van goddelijke gunst
hem
dat Plularchus zegt:
raDra
Mll.
ccXKz
398 A.
p.
En
omgaf.
xItou; wat
het
is
met opzicht
oZv Trsfi ri^^ OsiÓtyiTo:;.
fji-ev
men:
leest
ttzvtz
7rs7rK(T^'izi
niet
hij
(^eóry^Toi;
rviq
Er is hier sprake van dat Sulla zich voor een ongaarne den indruk versterkte, dat zekere nimbus
overgezet.
gelukskind hield, en dat
e.
Trefl
uzi
toCtuv
&£iÓTy,To^,
waar
indruk van hel goddelijke sprak
(Jié^oq
Op grond van
hi
deze „goddelijke'" nimbus, de Pylliiae oraculis
élvzt
y.ev^v
bcdcjeld
is,
f^y.^év
kennelijk
tot
deze plaatsen
fjiy,Sé
dat
zvzicriijTov,
uit
alles
de
mag daarom vastgesteld,
e)f<3Tn? gebruikt wordt van den indruk van het god del yk e, die ons toespreekt de verschynselen, voor zooverre deze een hoogere majesteit openbaren of voorwenden; wat alzoo stipt met onze opvatting van Rom. 1 20 overeenkomt. (lat
uit
:
-'') Ant. Raph. Hinterl. Werk e
Mcngs
(1728—1779), Winckelman's lidus Achates; zie zijne Italiaansch door Prange. Halle 1786: ,Eine art der Vollkommenheit, welche den menschlichen BegrilTen angemassen ist; namlicheine solche, bei welchon sich unsere Sinne nichts mangelhaftes nnd nnvollkomnienes mehr vorstellen können und eben diese Vergleichung der Vollkommenheit ist es, welche wir met dem Namen der Schönheit belegen." Natuurlyk beaam ik zijn inmenging van hel begripsvermogen .volstrekt niet, maar zijn opvatting van het creatuurlijk schoon als zoodanig is gelukkig. Cf. Zimmerm.\x. Gesch. d. het
uit
;
Aesthetik. Wien 1858 p. Byna in gelyken zin uitte „Ist
340.
zich ook Baumgarten, met wien Mendelsohn instemt Vollkommenheit sinnlich. so wird Sie Schönheit geCf. Zimmeumanx, o. 1. p. 181 waarin natuurlijk de beperking van het
Erkenntniss
die
nannt",
der
;
schoone tot het zinlijk gebied, valsch loopt, maar het grypen van de volkomenheid als de genieting van het schoon juist is. Zie ook H. Christ. Oersted, Der Ge ist in der Natur, deutsch von Prof. Kannegiesser, Leipzig, in And. IS5S. p. „Das Körperliche und Geistige sind ungetrennt vereint in dem wirksamen 81 :
Gottesgedaiiken, dessen
Werk
jedes Ding
ist."
-') Philipp. 3: 21; Zacharia 2 ö; Rom. 3 23; Cor. 11:7. Zelfs de stem Gods wordt heerlyk genoemd, Jcsaja 30 30, wat saamhangt nirt de praegnante beteekenis van de Kn] .lahvali. :
1
:
:
-'•')
-"•)
•)
-**)
Psalm
Hom.
Jesaja :^
2; Jesaja O
:
Openbarini: 21
Psalm l'.icht.
111 11
:
:
13
m 5 3, 1
:
:
11
;
:
1—9.
Efeze 5
:
27.
2.
13. Cf. 2Sani. 23 Spreuk. 22:20. Jes. :
Pelr.
1:8.
:
l!>,
."> :
Chron. i
13, .les.
:
9,
8: 23,
Psalm. IC .i.s.
11
:
:
|(l.
3.
Psahn 87:
.leiemia 30
2..
-^^l'
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888
Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888
Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's