GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het Calvinisme en de Kunst - pagina 61

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Calvinisme en de Kunst - pagina 61

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

61

waar

zegl liij Itlz. 70: ^Ciciiialiiit es iins niclit heim Anblick des wahrhaft gehobener Stimmung, alsob man die Goltheit selbst schauen niüsslc, wenn dieser letzte Sclileier fiele". Toch is hyzelf, tegen zyn bedoeling ongelwijreld Pantheïst. Hy stelt een eeuwiglieid der wereld, kent aan Ciod een soort „Leihlichkeit" toe, en opereert met liet Geistleibliclie der Theo-

Bijna

silrijdt.

Schonen und

bei

Ten overvloede zegt InjzeH': ,Da.s Schone ist das blütenartige Hervorbrechen des uns immanent en Güttlichen". p. 77.

sophen.

dit gemis aansystemaliseering. onzen vaderen hiervan geen verwijt. DereflecteerendeDuitscher was juist ter oorzake van zjjn eindelooze redectie en zin voor het systematische lange jaren tot betoon van veerkracht onbekwaam, terwijl omgekeerd onze vaderen, met een minimum van redectie, over een inzicht en kracht beschikten, die hen tot Dit ligt aan het onderscheid tusschen de machtige daden in staat stelden. En hoewel, by voortinluitieve wijsheid en de door ontleding verworven kennis. gaande ontwikkeling, de discursieve kennis in omvang moet toenemen, wane men toch nooit, dat daarom het onmiddellijk besef van den man, die meer leeft dan denkt, minder kracht bezit lot spanning van den wil.

Vooral ook op politiek gebied openbaart zich

'O

Toch maak

ik

Het kunstleven in Zwitserland was steeds arm. Niet één machtig Dichter Zwitserland opgestaan, niettegenstaande Zwitserland de drie hoofdlalen van het vaste land van Europa spreekt. En ook thans nog heeft Zwitst.'rland ongetwijfeld op alle kunstgebied lal van mannen van verdienste aan te wijzen, maar leidende geniën "')

is

in

vindt ge er niet. Dr. B. von Tscharner von Bnrier erkent dan ook zelf: Zur Stunde giebt es keine nationale Sch weizerische Kunst. Zie zijn artikel: Die Bildenden Kunste der Schweiz, VolkswirthshaflsLexicon der Schweiz. Verlag von Schmid, Francke und Go. Bern,

188 7. p. 12. S<iparat abdruck. Zwitserland is rijk aan kunstleven, bijna alle takken van kunst bloeien er, maar er ontbreekt een eigen type; ge mist er het scheppend vernKJgen; het is een kunstleven meer in de breedte dan in de diepte. Eraaie veldbloemen, maar de ceder groeit er niet. '')

Sir

Walter Scott noemde

de lauweren, die

zijn

roman

ik niet,

omdat de roem van zyn poëzie taant by

verwierf, en zijn poi'zie bovendien weinig principiëele

Robert Burns, is als Scholsch dichter <le eenigc. wiens naam van Scott Europa inging. Zie over zyn verhouding lot het Galvinisme in Schotland zyn levensschets hi de uitgave van zijn werken: The poëtica Works and letters of Robert Burns. (lall and Inglis. Edinb. and trekken

naast

verraadt.

die

1

LoikIou. '*)

p.

X.

George Jameson (1586— lOii) die met Van Dijck by Rubens bijzonderen grondlint, dien hjj op zyn doek wist te Buiten Schotland wierd hy niet bekend. Zie Scott ish Gallery.

Bedoeld

was, en toüveren.

Loiidon

is

naam maakte door een 17!)!>.

richting en niet minder de theosoop hel Bybelsche begrip van Aóta nadruk gelegd; terwijl niet kan ontkend, dat de orthodoxe kerk verzuimd heeft in deze eigenaardige Aó^x in te leven. Prof. Phil. Friedrich Keerl behandekle dit begrip hel uitvoerigst in zyn geschrifl: „Die Lehre i\e>i Neuen Tcstamenls von dei' Herrl ichkeil Goltes." Basel, Hahnmaier, en nader in zijn werk: Der Mensch dass Ebenbild Goltes. Sein Verhiilluiss zu Ghristo und zur Welt. Basel BahnMaar zyn fout, evenals die van Von Baader (zie niairr. 1801. Deel 11 p. i258. v.v. '•')

Vooral de eschatologisch-apocalyptische

phische,

heeft

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888

Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's

Het Calvinisme en de Kunst - pagina 61

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888

Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's