Locus de Consummatione Saeculi - pagina 57
College-dictaat van een der studenten
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
onderwerpen,
den
een
navrav
aTtoyicirdGraaig
schare der rechtvaardigen?
't
Laatste
dus,
of
het geval,
is
het alleen op de
slaat
want
vs.
11 nccaa yiaaaa
kan alleen slaan op de oprecht geloovigen, daar niemand kan zeggen Christus Jezus de Heere te zijn dan door den H. Geest, nav en e^o^oioyrjorjzai
Tiaaa zijn
enz.
hier in tegenstelling
geestelijke Israël
wordt
genomen met
in zijne totaliteit
Israël
(cf.
vs. 25 bij Jesaja)
genomen. Juist daarom echter
het
is
de
vermelding van de yiaxax&óvt.a opmerkelijk. Moet daaronder verstaan: zij, die in het graf zijn of zij, die in de Scheool zijn? De sTcovQavia toch kunnen de engelen zijn met exceptioneel gezaligden, die zich bijzonder onderscheiden hadden; Kuraxd'óvici doelt echter nooit op het
maar de
graf alleen, 10
7; let
:
op dat
a§v6aog
wordt
er
mee
bedoeld
(cf.
Ef. 4
:
8,
9
coll.
Rom.
de Hades. Zoo wettigt dit het vermoeden, dat door y.arax^'óvia bedoeld zijn de geloovigen, die onder de oude xccré^r]),
Paulus met dit bedeeling gestorven en de Scheool waren ingegaan; terwijl toch Paulus, als hij spreekt over de geloovigen, die in Christus sterven, altijd den blik opwaarts richt: „Hij zal ze tot zich trekken naar boven" en andere dergelijke uitdrukkingen, waarin gezegd wordt van de geloovigen na de hemelvaart, dat zij, als zij zullen ontslapen zijn, bij Christus zullen wezen. Hebr. 12 22, 33. Hier sprake van dezelfde KazaxQ-óvioL uit Filipp. 2 11, doch hier worden ze in den hemel gesteld. Immers de apostel spreekt in den allereersten tijd der christelijke kerk, waarin nog maar weinig christenen konden gestorven zijn dezen dus kunnen niet bedoeld zijn met nccvrjyvQst. Kal è-nnXriaïa, want deze woorden duiden eene groote schare aan. Dus kan alleen bedoeld zijn de schare der geloovigen van het Oude Verbond. Dezen dus, die Christus stelt êv yiulnm'A^Qaafi, Filipp. 2 als Karax^óvcot,, plaatst Hebr. 12 in den hemel en niet meer in de Scheool. Openb. 7 4 s.s. spreekt over de stammen Israëls en vs. 9 s.s. over de öx^os :
:
;
:
TtoXvg,
de gezaligden uit de heidenen, de volkeren lx nawog
è'&vovg enz.
Deze beide
groepen nu worden als èatpQayLaiièvot in den hemel gezien, ook al worden de geslachten Israëls van de volkeren onderscheiden en beide min of meer in verschillende conditie geteekend. Luk. 23:43. Christus belooft aan den moordenaar aan het kruis: „Heden zult
met
h ta naQadeLacp", dus niet „in den hemel", noch
„de Scheool", maar hemel? Nergens wordt het ons als zoodanig geteekend. Het behoort dan ook niet tot den ovQavóg, maar tot den -AÓafiog. Het gij
Mij zijn
„in het paradijs". Is dit de
paradijs
is
een deel van den
kleed' en overdropen.
de
aarde,
weten
we,
't
KÓafiog,
dat
met hemelsche
maar onder den hemel; van de dat
ze
heerlijkheid is over-
Staat dus in zaligheid en heerlijkheid en glans boven
door
het
paradijs
bewoners van het paradijs na het paradijs, in den hemel
eerste
heen,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's