Locus de Consummatione Saeculi - pagina 381
College-dictaat van een der studenten
49 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
Wanneer Paulus nu
Rome
te
was
eerst op den Areopagus, daarna in het Keizerlijk Paleis
Evangelie brengt, kan
het
dit alleen doen,
hij
omdat
hij
ingegaan
ontwikkeling van het menschelijk bewustzijn, waartoe de Grieksche wereld gekomen was. Nauwelijks behoeft hier herhaald, hoe de diepe ontleding van het menschelijk bewustzijn niet bij Joden of Aziatische volkeren huisde, in die
noch bij Rome, maar alleen door de Grieksche philosophie werd geboren, en hoe tengevolge daarvan ook alleen in de Grieksche taal een vehikel geboden was, om de diepste en volste ontleding van de mysteriën van 's menschen innerlijk leven te geven. Juist Paulus is de man, die de vrucht van de Gratia Communis gebruikt ten bate van het Evangelie en als vehikel om het tot de volkeren te brengen.
Van
kruis van Golgotha af vloeien de Gratia
het
Specialis ineen,
immers,
om
't
kort te nemen,
was
Communis en de
Gratia
er tot dusver separate ont-
S. bij Israël en van G. C. bij Griekenland en Rome. De hooge beteekenis van wat gebeurt van af Golgotha is, dat die twee dona niet meer separaat doorloopen, maar in elkander vloeien om elkander te sterken. De Christelijke kerk heeft dit hoven Israël voor, dat zvj de G. S. kan doen schitteren in al den rijkdom, dien de Gt'atia Communis aanbrengt. Niet bij de Joden, maar wel bij ons is een Christelijke kunst, samenleving en wetenschap mogelijk, een doordringen van het nationale leven met Christelijke beginselen, waardoor er ruimte geboden wordt aan Christelijke literatuur,
wikkeling van G.
Christelijk staatsrecht etc.
Zullen die twee stroomen, aldus ineengevloeid, zoo blijven voortgaan? Neen;
de geheele strekking van de Apocalyps
van
die
dooreenmenging van G.
om
is
C. en G.
S.,
aan
te toonen, hoe,
tengevolge
het onheilig element in
't
leven
volkeren zich antithetisch zal zoeken te stellen tegenover den Heere (de Antichristelijke ontwikkeling); hoe dientengevolge de kudde des Heeren zal worden gedrukt en bedrukt ten verderve toe, en hoe bij de uiterste opender
baring èn van de Antichristelijke heerschappij èn van het lijden van het volk des
Heeren,
de
Parousie en het Oordeel de historie der volkeren haar rélog
zullen doen bereiken. In
Openb.
21
:
24
zien
we
denzelfden
gedachtengang
volgden, dat nml. al die vrucht van de Gratia gerijpt
is,
neergelegd.
Communis
als
we
tot
dusver
niet voor de wereld
maar voor Christus, om aan de voeten van 't Godslam te worden De koningen der aarde d. w. z. de volkeren van de G. C. zullen
hun
heerlijkheid en eere brengen aan den Eeuwigen God. Nadat we nu het algemeene terrein der G. C. ten einde gebracht hebben, gaan we over tot de bespreking, hoe de G. C. de achtergrond is, die achter de Gratia Specialis op 't Goddelijk tafereel van genadewerkingen zich vertoont.
4
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's