Locus de Consummatione Saeculi - pagina 516
College-dictaat van een der studenten
184
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
van den Sultan is slechts scliijn, omdat hij in deze Staten allerminst invloed Egypte heerscht de Khedive, de Sultan heeft er niets te zeggen. Engeland met zijn troepen „waltet und schaltet" daar naar goeddunken. En als er strijd is, dan is het nog strijd tusschen Engeland en Frankrijk. uitoefent. In
dan
Is de suzereiniteit een reëele,
De koningin van Engeland
is
de soiivereinlteit schijnbetooning.
suzerein als keizerin van het rijksgebied van IndiS,
is
waar de overheden op dezelfde lijn staan als tegenover onze koningin de radji's. Doch daar is de souvereiniteit der vorsten slechts schijn, wijl ze steeds omgaan met het idee om maar niet afgezet te worden, en is de suzereiniteit de uitdrukking van de souvereiniteit, omdat de koningin van Engeland daar heerscht. Hetzelfde
bestaat
in Oost-Indië.
Immers daar
geldt de onderscheiding tus-
schen een staan onder rechtstreeksch of niet-rechtstreeksch gezag. Deze onderscheiding is afkomstig van Jan-Compagnie en is dezelfde als die van eene souvereiniteit en suzereiniteit.
In de § wordt ten slotte er op gewezen, hoe behalve de patria potestas nog een derde
VI.
de
souvereiniteit in eigen kring en de potestas magistralis er
souvereiniteit bestaat, potestas,
ook
niet
welke
uit
de
niet voortvloeit uit de schepping zooals de patria
Gratia Communis, zooals de potestas magistralis,
maar uit de Gratia Specialis,
n. 1. de Christocratie, de potestas Christi. Deze heeft noch met de patria potestas noch met de potestas magistralis iets te maken. Doch ook al staat ze buiten deze, toch mag de potestas
Christi
van
niet
opgevat als
de beteekenis van
't
een
zinnebeeldig,
woord
figuurlijk en overdrachtelijk bewijs
potestas, alsof het beduidde een geestelijken
waarin door een meerderheid van geesten geestelijke heerschappij gewordt. Aldus vat men het op in moderne kringen, waar men Gods Woord niet belijdt. Men spreekt dan wel van het Koninkrijk der Hemelen, maar misbruikt dezen term. De synodale hiërarchie heeft zoo ook in haar Reglementen het denkbeeld van de bevordering der belangen van de komst van Gods koninkrijk. Het koninkrijk Gods heeft dan de volgende beteekenis gekregen. Evenals er een dieren-, een planten- en een ideëenrijk, een rijk van kunst bestaat, zoo ook bestaat er een zeker rijk van geestelijke motieven. Christus neemt nu als iemand, die onder allen de geestelijke motieven het rijkst uitsprak, een eerste, een heerschende plaats in. Bij manier van spreken, evenals van priesters en koningen op het gebied der wetenschap, zoo ook spreekt men dan van Jezus als Koning van het rijk der religie en der piëteit. Dat rijk der religie nu, waar liefde heerscht, het egoïsme bedwongen wordt, waar deernis en medelijden bestaat met het ongelukkig lot van den naaste, noemt men zinnebeeldig een koninkrijk en wel het koninkrijk der Heerlijkheid. De bede
kring,
oefend
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's