Locus de Consummatione Saeculi - pagina 769
College-dictaat van een der studenten
437
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
Mahomcdancn en Boeddhisten hier kwamen, zou men gaan spreken van Mahomedaansch en Boeddhistisch kerkgenootschap, kortom het woord „kerk" zou dan niet anders heteekenen dan een vereeniging van burgers, die zich ten doel stelt de bevordering van het CJiristendom, Jodendom of MaJiomedaneneenige
een
of wat men tvil. Daardoor nu wordt
dom
wezen van de kerk aangetast en aangerand en wel waarin men optreedt in de kerk niet meer was die van credentes esse, maar van cives esse, 2. dat de gedoopte kinderen iure eigenlijk niet tot de kerk konden behooren, want niemand kan lid van eene vereeniging worden dan die wilskeuze 1,
daardoor,
de
dat
het
qualiteit,
heeft.
Daardoor wordt dus het organisch karakter van de kerk verbroken. 3**. Verder werd aan de kerk de slag toegebracht, dat zij haar organisatie niet ontleenen mocht aan den aard van haar eigen leven, aan eigen natuur en aan de ordinantiën voor de kerk in Gods Woord gegeven, maar dat ze zich in den vorm van het genootschapsleven, van het Vereinsleben moest laten inschroeven. 4".
Alle
samenhang tusschen
ecclesia
visibilis
en
ecclesia
invisibilis
werd
door dit collegiale standpunt geloochend.
Het wezen der kerk werd aangerand, doordat men het genootschapnu ook ging toepassen op de verzameling der kerken in een geheel land en terwijl nu naar den aard der kerken, de kerken zich vereenigen moeten om samen in kerkverband te leven, werd door het collegiale stelsel een universitas personarum, een vereeniging van menschen over het gansche land, een landsgoiootschap gevormd. De inwoners van Dordrecht, Leeuwarden en Maastricht, ze werden te zamen leden van eenzelfde genootschap. Hierdoor werd 5.
idee
1. het 2*^.
recht
wat
van de plaatselijke kerken vernietigd en
veel
erger
volkskerk, die niets te
is,
werd
de kerk genationaliseerd,
maken had met Duitsche,
werd de kerk eene
Fransche, Engelsche en andere
buitenlandsche kerken, als openbaringen van de oeconomische kerk van Christus in die landen,
maar
als
een nationaal op zichzelf staand verschijnsel, als een
universitas personarum in Nederland. dat, waar eenmaal dit begrip van volkskerk en natioop de kerken werd toegepast, alle levensband tusschen de deelen van de kerk van Christus over de wereld finaal werd afgesneden. Wel
Het spreekt vanzelf,
naal
genootschap
blijft
die
komt
hij
band nog bestaan niet
meer
Rome kon nog
in herinneringen
en sympathieën, maar formeel
tot zijn recht.
concilies
houden van kerken
uit de
gansche wereld, maar
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 769](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's