GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 338

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 338

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

hun een blijvend bestaan verzekerde. Of ze onder een heidensche was hun onverschillig; met de quaestie van huwelijkssluiting

erlangen, die

overheid stonden lieten

zij

wijze

zij

zich niet

in,

althans voor zoover de formaliteiten aangaat

met de overheid

contact

in

stonden,

er

werd

niet

;

op welke

verder over

Na

eene worsteling van drie eeuwen was de positie in den staat den overgang van Constantijn tot 't Christendom. Men dacht er evenwel niet aan den staat naar andere principia in te richten, maar nam

nagedacht.

veroverd

bij

eenvoudig de bestaande inrichting over, terwijl

men

slechts dit eene verlangde, dat

de jjlaats, die de paganistische religievormen in de staatsinrichting hadden inge-

nomen, zou vervangeyi worden door \ de Christelijke religie. De gedachte, dat Christelijke religie ook op de rechtsvormen en inrichting van den staat zelf invloed moest hebben, kwam niet bij hem op. Na Constantijn verkrijgt men dan ook in het Byzantijnsche rijk dit verschijnsel, dat men staat voor een gansch Heidensche staatsinrichting, geheel volgens Heidensche principia ingericht, waarbij aan de Christelijke religie verzocht wordt plaats te nemen in een Heidenschen tempel. De cardinale font der Christenen is dan ook, dat ze dit aanbod aanvaard hebben. De Heidensche ontwikkeling ging nu voort in Christelijke vormen. In de statuten der regeering worden allerlei dingen over de Christelijke religie opgenomen. De rechtsstudie lieten de Christenen aan haar eigen ontwikkeling over. Wel waren er ook wel Christenen onder de juristen en staatslieden, maar in dien zin, dat ze Heidensch met het hoofd en Christelijk met de belijdenis van het hart waren. Het werkte niet door. De zuurdeesem werd naast het deeg gelegd. De warme vertolkers van de Christelijke religie, de kerkvaders, lieten dit alles aan de jurisconsulti over. Daarop volgt een aandrang van Christelijke zijde om van den keizer gedaan te krijgen, dat de overblijfselen van het paganisme, vooral ten platten lande, zouden worden verwijderd. De hulp van den staatsarm wordt dus ingeroepen om aan de Christenen de eenige positie te verzekeren. Vanzelf sprak het toen, dat er haeresiën en schismata opkwamen en evenzoo als consequentie, dat de sterke arm van den staat te hulp Werd geroepen om de macht van haeresiën en schismata te breken. Dit laatste bracht voor keizer en ministers de noodzakelijkheid met zich mee om te weten, wat haeresie en welke de ware kerk was. Hoe zou de overheid haeresie en schisma

kunnen

wat waarheid was. haar geheel tamelijk eenstemmig stond, leverde dit geen moeielijkheid op. Men hield zich aan de groote massa. Maar toen het in den Ariaanschen strijd en in de geheele Christologische ontwikuitroeien,

Zoolang

keling

half

de

wanneer

Christelijke

om

half

zij

zelve niet wist,

kerk

kwam

in

te staan,

kon men op een algemeenen maatstaf

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 338

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's