Locus de Consummatione Saeculi - pagina 123
College-dictaat van een der studenten
121
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
De eene komst tenzij
beleediging ken,
die
is
onmogelijk zonder de andere; het finale is ondenkbaar, is voorafgegaan en omgekeerd, de voorloop zou eene
voorloopige
liet
komst erop volgde. Het zijn twee stuken dies in organisch verband tot uitmaken zamen één geheel
zijn,
te
indien niet de finale
elkander staan.
—
Maar
waar nu dat komen van Christus aldus in twee deelen uiteenvalt, weer elk dezer beide deelen afzonderlijk in onderscheidene stuk-
zoo valt ook
ken
uiteen.
We
vinden en lezen in het Oude Testament van een komen des Heeren, komst in het vleesch en wel:
dat voorafgaat aan zijne iste
komen acuut en bloot incidenteel; komen principieel en processueel.
een
een
2'^^e
Het
eerste
geheele
is
de christophanie; het
geschiedenis
van
IsraëJ
in
tweede zijn
is
processueel daardoor, dat de
volksbestaan
een
hjpisch karakter
In die beide, in dat acute zoowel als in dat processueele komen ligt altoos het begrip van de vleeschwording voorafgeschaduivd. Terwijl verder èn dat incidenteele èn dat principieele komen van den Christus begeleid wordt draagt.
van het wooi-d der profetie, dat zijne kom.st in het vleesch aankondigde. Hetzelfde nu geldt van het finale komen. Ook hier weer stukken: Ten eerste moet Jezus finaliter komen tot het oude bondsvolk. In de Evangeliën vinden we dit voortdurend aangeduid. In het vleesch wendt de Christus zich niet
tot
de
kinderen,
maar
overal
allereerst
tot Israël.
Uitdrukkelijk ver-
klaart Hij dan ook, dat Hij niet van doen wil hebben met de heidenen, maar dat Hij alleen gekomen is tot de verloren schapen van het huis van Israël. Denk b. v. aan de Syro-Phoenicische vrouw. Wel loopen daarbij tijdens de vleeschwording zoo nu en dan enkele, incidenteele ontmoetingen met Totdat het eerst met den de heidenen, doch dat blijven uitzonderingen.
ook wordt een komen tot de heidenivereld. Maar ook dan draagt nog een incidenteel karakter; gelijk blijkt uit de verschijning des Heeren aan Paulus. We moeten dus bij de Vleeschwording goed onderscheiden tusschen twee momenten. Eerst heet het uitsluitend „gezonden tot Israël." Zoo begrijpt men,
Pinksterdag het
dat
eerst
het finale
komen een
eigen
moment
vordert voor Israël.
En
die
komst
had plaats bij de verwoesting van Jeruzalem. „ Van nu aan zult gij zien den Zoon des menschen, zittende ter rechterhand der kracht Gods en komende op de ivolken des heynels" (Matth. 26 64) zoo zegt Jezus tot den Joodschen Raad. Men moet dat moment begrijpen. Het staat in onmiddellijk verband met het feit, dat Hij alleen tot .Israël predikte en liet prediken. En bij de verwoesting van Jeruzalem, is dan ook die prediking afgeloopen; tot
Israël
:
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's