Locus de Consummatione Saeculi - pagina 222
College-dictaat van een der studenten
220 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
Rvr vorming legde
Dl'
zich,
behalve in het stuk van het vagevuur, geheel
deze Roomsche eschatologische voorstelling neer. Luther adviseerde liever
bij
overboordwerping der Apocalyps, dan tot een dieper erop ingaan. Dat er nog eens zou komen eene groote openbaring van wonderen en teekenen, voorafgaande aan de parousie, dat heeft in de Hervorming niemand begrepen. Toch is dit systeem van recapitulatie metterdaad ten eenenmale onhoudbaar. Er ligt aan ten grondslag deze ivaarheid, dat al, wat in de toekomst komt, reeds in het verloop der tijden ligt voorafgeschaduwd. Ten allen tijde hebben er vervolgingen, verdrukkingen, afval enz. plaats. De signatuur der laatste dingen ligt op de gansche geschiedenis dei- kerk afgedrukt. Dat is tot onze vertroosting. De grondgedachte van het boek der Openbaringen mag en moet toegepast op het verleden, zoowel als op het heden der kerk. Dat is de troost, die daaruit aan de tegenwoordige kerk toekomt en derhalve ook in de predicatie haar moet gebracht. Als we de Kantteekeningen op de Openbaringen inzien, dan bemerken we, dat zij dat alles laten slaan alleen op het verleden der kerk, erin zien de opkomst der verschillende ketterijen als van Arius, van Mohammed, van den Paus te Rome enz. Op zichzelf nu is daar niets tegen. Zeer zeker ligt dat alles in de Openbaringen gepraeflgureerd. Doch er mag niet gezegd, dat daarmede alles vervuld is dat dit het eigenlijke zélog dier profetieën is. Dat xsXoq is een ander. 2. Daarom willen wij nu dat deel der Openbaringen nagaan, hetwelk het tot
;
verloop lijke
dat
teekent,
parousie in
tusschen het intreden der signa praecursoria on de eigen-
ligt.
De aankondiging van de eigenlijke parousie vinden we in Openb. 14 5. De aanduidingen van wat ervóór te gebeuren staat, van de signa praecur:
soria dus, geeft ons Gap. 4 en volgende.
Globacd hebben cap. „
1,
2,
we dus
deze indeeUng
:
3 zijn inleidend;
4—14
profetie
van de dingen der laatste heptade; deze valt
uiteen en in cap. 11 cap. cap.
4—11
is
in
tweeën
de coupure;
de teekening van hetgeen geschiedt in de eerste helft en van wat geschiedt in de tweede helft der laatste
11 — 14
heptade.
Die
laatste
heptade
eindigt
in cap.
18—18 met
het
cijfer 666.
Daaraan
is
de Antichrist te herkennen.
Ten
allen tijde heeft
men
dat getal
ko/Mil/i^tisc//
ti-achten te verklaren.
Men
meende, dat, hetzij in het Hebreeuwsch, hetzij in het Grieksch, een naam moest genomen, welks letters als cijfers genomen in somma het getal moesten opleveren. De meest gangbare, kabballistische verklaring is die van
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's