Locus de Consummatione Saeculi - pagina 747
College-dictaat van een der studenten
415
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
kwaad van binnen wordt er door den kerker niet uitgedreven. Mag men nu iemand met kwaad van binnen niet toelaten, dan is er, indien liij dat kwaad er niet laat uittrekken, maar één middel om het weg te krijgen n.l. zulk een persoon door verbranding uit deze wereld te verwijderen. Het feit, dat de martelaren steeds den vuurdood ondergingen, en men, wanneer men eenigszins herriep, met het zwaard werd gedood, is hieruit te verklaren, dat de brandstapel de pogmg is om de existentie van den giftigen mensch als zoodanig te vernietigen. De dood met het zwaard luas gratie, die nooit gegeven werd, tenzij er eenig teeken van berouw was, zoodat het kwaad dan niet met volle bewustheid en met wortel en tak in de existentie des menschen inzat. Daartegenover hebben onze Gereformeerden de stelling verdedigd, dat de Overheid maken heeft met wat in iemands binnenste omgaat, en ze breidden
niets te
deze stelling uit in dien
zin, dat
de Overheid niet had in te dringen in iemands
leven of in het leven van iemands vriendenkring, dat men in
huiselijk
ivat tot het
forum
consciëntiae, het huiselijk en j^rivate leien behoorde vrij
ook de atheïst en de volkomoi ongeloovige. Hiermede hangt hun opvatting saam
van
het
dulden
of niet
alles,
was,
dulden
van sectarische eerediensten. Volgens h.un theorie moest de Overheid alleen den purum Dei cultum dulden en in dit Gereformeerde land van Nederland mocht feitelijk niets anders gehouden worden dan de cultus Dei purus volgens de
Gereformeerde
(Martinisten)
belijdenis.
Dit
hunnen eeredienst
is
zoo streng opgevolgd, dat de Luiherschen
niet
openlijk
mochten houden, evenmin de
en Remonstranten en veel minder nog de Roomsehen, omdat er hen nog zooveel ander kwaad bijkwam als afgoderij en beeldendienst.
Anabaptisten bij
Maar nu erkenden ivaren
eigen
in
de Gereformeerden in theorie, dat alle sekten geheel vrij
huiselijk
leven en dat der vriendenkring.
Daarom mochten
de
aan den weg timmeren, niet in het publiek hun'' eeredienst houden en daarom moest wel de Overheid tusschenbeide treden. De uitdrukking „niet aan den loeg timmeren" moet praegnant worden opgevat. Anderhalve eeuw geleden waren in Amsterdam alle Roomsche kerken achter muren gebouwd. Het was zoo het geheele land door. Uitwendig aan de straat mocht men van zulke kerken niets kunnen zien. Ze mochten dus sekten
alleen
letterlijk niet
Al
is
nu
niet
aan den weg timmeren. die
scheiding door de Geref. theologen wel streng opgevat, toch
deze theorie lang niet mei dien ernst doorgevoerd. De drongen er steeds op aan, en om hun ter wille te zijn liet de magistraat dan wel krasse plakkaten uitvaardigen, maar het ging daarmede als met onze tegenwoordige Zondagswet ze werden niet uitgevoerd. Zoo werd spoedig aan de Martinisteji toegestaan hunne kerken voor den eeredienst aan licbben
de
magistraten
kerkelijken
;
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 747](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's