GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 231

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 231

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

229 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). 2. Christus komt eens als Ourdeelaar, Richter. In de 1*^ gestalte is Hij gebaard door Maria in Bethlehem, maar in de 2 gestalte komt Hij uit de kerk

wordt Hij door de kerk gebaard. Uit en door de kerk gaat de Christus over triumfeerende gestalte. En dan eerst gaat Hij richten. Die Christus Triumfator wordt geboren uit de kerk in den hemel. En in den hemel valt dan nu ook Satan 't eerst de kerk aan (vs. 3.) Hij wil den hemel verduisteren (vs. 4.) »Satan gevoelt het, dat Christus als Richter gaat optreden en dat wil hij nog verhinderen. Daarom plaatst de draak (Satan) zich voor de vrouw, om haar kind te verslinden, wanneer zij het zou gebaard hebben. Doch zijn toeleg mislukt. Haar kind werd weggerukt tot God en voort,

uit zijne lijdende in zijne

zijnen troon (vs.

Nu worden nu de

5.)

èn die vrouw èn die draak naar de aarde geworpen.

strijd plaats

Daar

zal

hebben.

komt er eerst nog een strijd in den hemel. Ons wordt dus geprofeteerd, hoe, nadat die principiëele aanval zal zijn afgeloopen, een laatste aanval oj) den hemel zal gewaagd worden. „En zij hebben niet vermocht, en hunne plaats is niet meer gevonden in den hemel" (vs. 8.) Daarom wordt nogmaals het loflied gehoord in den hemel, nu Satan finaliter is verslagen (vs. 10). Maar tegelijk met dien lofzang wordt een klaagtoon geuit over dat deel der kerk, hetwelk nog op aarde vertoeft. „Wee dengenen, die de aarde en de zee bewonen! want de duivel is tot u afgekomen, en heeft groeten toorn, wetende dat hij een kleinen tijd heeft" (vs. 12.) Het beeld, aan het einde van dit caput geteekend, is ontleend aan Israël, toen het uit Egypte trok en door Farao werd achtervolgd. De kerk van Christus, zoo onderwijst het ons, zal buiten het menschelijk leven staan, buiten de maatschappij. Zij zal gebracht worden in eene volkomen geïsoleerde positie. Dat is, wat vs. 14 zegt, dat der vrouwe twee vleugelen werden gegeven, opdat zij zou vliegen in de woestijn. Doch ook daar in haar isolement zal Satan haar niet met rust laten, maar In vs. 7

haar trachten te verzwelgen

Wanneer dus op

(vs.

15.)

aan de kerk van Christus geen genade dan zou ze daar in haar isolement nog verschrompelen. Doch, wat de draak ook tot hare vernietiging aanwendt, het baat niet: haar levensdit

oogenblik

geschiedde,

kracht zal zoo groot

zijn,

dat ze daar toch niet zal verdorren.

Caput 13 geeft ons de beschrijving, hoe het in de ivereld toegaat, als de kerk in den boven geteekenden toestand verkeert en dan wordt gezegd, dat dan de Antichrist zal opkomen en dat wel zóó, dat zijne verschijning aan het dierlijke verwant is. Deze voorstelling sluit aan aan (lie van Daniël n.l. die van de monarchieën, ;

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 231

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's