GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 326

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 326

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

324 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

symbolische Só^cx, waar Hij zijn volk roept en de ,,öliel müöed" sticht, met de openbaring zijner heerlijkheid in het heilige der heiligen. Hij zelf is in de wolk en waar die wolk is, daar is ook symbolisch de heerlijkheid. Weldra wordt Jeruzalem zijne vaste en heilige woonplaats, en dan is op Sion, den berg de's Heeren. zijne heerlijkheid. In de volheid des tijds verschijnt de Christus, God zelf woont in het om^a van dien Christus, dat is het heilig mysterie der Vleeschwording; maar vandaar dan ook de verheerlijking van dien Christus op den Thabor. Doch, als die Christus nu ten hemel vaart, moet ook de oKrjvrj zov Gsov, die symbolisch in Israël was, vervallen; het heiligdom gaat naar boven; en van dat oogenblik af is er alleen een heiligdom in de hemelen: „het Jeruzalem, dat boven is, hetwelk is ons aller moeder." Na Jezus' hemelvaart is er nog wel een volk Gods op aarde, maar de öó^a van die kerke des Heeren is in den hemel, waar Gods kinderen ook hun wandel hebben; zij leven wel op aarde, maar het centrum van hun leven is in den hemel met Christus. Hieruit volgt, dat met Christus' wederkomst de OKrivri tov Gsov uit den hemel op aarde neerdaalt om daarheen niet weer te keeren. Jezus vaart niet ten tweede male op. Dat dus het heilige Jeruzalem nederdaalt uit den hemel van God (Openb. 21 10), staat in lijnrecht verband met de hemelvaart, de :

vleeschwording,

de

komt hiervandaan, dat

zij

overal

praesentia

Dei.

symbolische

bedeeling

dat de dó^a niet

waar de Heere Het ,,ibi" van de

is,

is

zelf

in

Israël, het paradijs.

Dit alles

de uitstraling van Gods Majesteit, is.

Só'ga

De

dó^a moet volgen de

verandert, naarmate het

lijn

.,ibi"

maar

van de van die

praesentia Dei verandert.

Wordt nu die èó'gu ons in de Heilige Schrift geteekend als iets, wat ook maar voor een oogenblik bestaanbaa?' zou kunnen worden gedacht buiten de rechtstreeksche gemeenschap met God?

zelfs

Neen,

„ziet,

de

tabernakel

Gods

is

bij

de menschen, en Hij zal

zij

zullen zijn volk

zijn,

en God

bij

hen

hen en hun God zijn. (Openb. 21 3.) Door 's Heeren tegenwoordigheid zal Jeruzalem zelf in hemelschen glans staan, in eene dóè^a, die zal afschijnen op den geheelen %6giio? en op de ï&vri. De luister straalt eenvoudig uit de praesentia Dei. Die twee hooren onaf-

wonen, en

zelf zal bij

:

scheidelijk is

bij

elkander. Jeruzalem

de geestelijke zijde en de Só^a

is

is

dus het centrum. De visio ac

fruitio

Dei

het noodzakelijk onmiddellijk gevolg daarvan.

komen ook

Deze Avijzen volkomen vereeniging van Christus met zijn volk geboren wordt. De poorten duiden de twaalf stammen, de fundamenten de twaalf apostelen aan. Tivaalf is het symbolische getal voor In

deze

beschrijvingen

s^jmbolische getallen voor.

hierop, dat er een nlrjQcofia zov XgLorov uit de

Israël.

Tien stelt het leven der volkeren voor.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 326

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's