Locus de Consummatione Saeculi - pagina 326
College-dictaat van een der studenten
324 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
symbolische Só^cx, waar Hij zijn volk roept en de ,,öliel müöed" sticht, met de openbaring zijner heerlijkheid in het heilige der heiligen. Hij zelf is in de wolk en waar die wolk is, daar is ook symbolisch de heerlijkheid. Weldra wordt Jeruzalem zijne vaste en heilige woonplaats, en dan is op Sion, den berg de's Heeren. zijne heerlijkheid. In de volheid des tijds verschijnt de Christus, God zelf woont in het om^a van dien Christus, dat is het heilig mysterie der Vleeschwording; maar vandaar dan ook de verheerlijking van dien Christus op den Thabor. Doch, als die Christus nu ten hemel vaart, moet ook de oKrjvrj zov Gsov, die symbolisch in Israël was, vervallen; het heiligdom gaat naar boven; en van dat oogenblik af is er alleen een heiligdom in de hemelen: „het Jeruzalem, dat boven is, hetwelk is ons aller moeder." Na Jezus' hemelvaart is er nog wel een volk Gods op aarde, maar de öó^a van die kerke des Heeren is in den hemel, waar Gods kinderen ook hun wandel hebben; zij leven wel op aarde, maar het centrum van hun leven is in den hemel met Christus. Hieruit volgt, dat met Christus' wederkomst de OKrivri tov Gsov uit den hemel op aarde neerdaalt om daarheen niet weer te keeren. Jezus vaart niet ten tweede male op. Dat dus het heilige Jeruzalem nederdaalt uit den hemel van God (Openb. 21 10), staat in lijnrecht verband met de hemelvaart, de :
vleeschwording,
de
komt hiervandaan, dat
zij
overal
praesentia
Dei.
symbolische
bedeeling
dat de dó^a niet
waar de Heere Het ,,ibi" van de
is,
is
zelf
in
Israël, het paradijs.
Dit alles
de uitstraling van Gods Majesteit, is.
Só'ga
De
dó^a moet volgen de
verandert, naarmate het
lijn
.,ibi"
maar
van de van die
praesentia Dei verandert.
Wordt nu die èó'gu ons in de Heilige Schrift geteekend als iets, wat ook maar voor een oogenblik bestaanbaa?' zou kunnen worden gedacht buiten de rechtstreeksche gemeenschap met God?
zelfs
Neen,
„ziet,
de
tabernakel
Gods
is
bij
de menschen, en Hij zal
zij
zullen zijn volk
zijn,
en God
bij
hen
hen en hun God zijn. (Openb. 21 3.) Door 's Heeren tegenwoordigheid zal Jeruzalem zelf in hemelschen glans staan, in eene dóè^a, die zal afschijnen op den geheelen %6giio? en op de ï&vri. De luister straalt eenvoudig uit de praesentia Dei. Die twee hooren onaf-
wonen, en
zelf zal bij
:
scheidelijk is
bij
elkander. Jeruzalem
de geestelijke zijde en de Só^a
is
is
dus het centrum. De visio ac
fruitio
Dei
het noodzakelijk onmiddellijk gevolg daarvan.
komen ook
Deze Avijzen volkomen vereeniging van Christus met zijn volk geboren wordt. De poorten duiden de twaalf stammen, de fundamenten de twaalf apostelen aan. Tivaalf is het symbolische getal voor In
deze
beschrijvingen
s^jmbolische getallen voor.
hierop, dat er een nlrjQcofia zov XgLorov uit de
Israël.
Tien stelt het leven der volkeren voor.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 326](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's