GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 240

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 240

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

238

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). 2. Doordien nu in de Heilige Sclirift zóó ondersclieiden van liet komen van den Christus sprake is, heeft het Rationalisme bij zijne exegese de verschillende beteekenissen van dat komen expresselijk verw^ard, ten einde zijn komen op de wolken weg te cijferen en het zóó voorgesteld, alsof Christus' komen op de wolken alleen bestond in dat mystieke komen en het regimentelijk

komen

des Heeren. Zulk een SpirUualisme bestond reeds in de eerste eeuwen der christelijke kerk. Daarom is de pai'ousle reeds opgenomen in de christelijke belijdenis van Nicéa, vormt ze een hoofdbestanddeel van de 12 Artikelen des geloofs. Zoo dikwijls dan ook de christelijke kerk is opgebloeid, werd steeds op deze parousie alle nadruk gelegd (Zie b. v. Art. 37 der Ned, Conf.). Zoa dikwijls evenwel het Rationalisme weer opkwam^ is altijd vv^eer het eerst aan de belijdenis der parousie getornd.

Zoo

in de 18«

eeuw; maar met name

is

dat ook in onze

eeint^

geschied. Dit

was een noodzakelijk uitvloeisel van de pantheistische ]jhilosophie, wijl die steeds hare kracht vindt in het proces, in het navxo: qsl. Zij erkent God alleen in zijne immanentie, niet in zijne transcendentie. Vandaar, dat zij, als zij zich verzoent met het christendom, de thesis moet opstellen, dat het christendom steeds zal voortgaan te werken op ieder gebied des levens en dat het einde zal zijn

doordringen

Jtet

der

standpunt neemt

religie

christelijke

in alle kosmiscJie verhoudingen.

Op dat

men dan nog

wel aan een komen van Christus, maar een extensief en intensief, in de derde eeuw, in de door bezig te komen. En dat proces van het

komen van Golgotha af, Hervorming enz. Hij is altijd komen van Christus heeft dan uit, als de christelijke gen zal hebben als het christendom alles onder zich telkens

religie alles doordron-

heeft, dan is Christus zuurdeeg in het meel het beeld van het komen van Jezus. Zoo wordt de parousie opgevat als het gestadige, altijd doorgaande proces, waarin Christus komt. Feitelijk leidt dit derhalve tot een loochenen van dit dogma van Christus' kerk. Deze is de opvatting der phantheistisclie philosophie en van een groot deel der ;

gekomen.

Daarom

is

het

Vermittlungstheologen. 3.

Zij

Van een anderen kant

is

dit

dogma aangevallen

n.l.

door de Chiliasten.

stellen eene dubbele parousie:

ten eerste: eene parousie om in het aardsche Jeruzalem over de Joden als uitwendig koning te heerschen gedurende duizend jaar; waarop dan de verschijning van den Antichrist volgt; ten tiveede: het

De parousie bewijslast

ware komen ten

zelve tasten zij

rusten

voor

die

gerichte.

dus eigenlijk niet aan. Op de Chiliasten dubbele komst.

En

blijft

de

daarin zullen zo nooit slagen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 240

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's