Locus de Consummatione Saeculi - pagina 718
College-dictaat van een der studenten
386 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). loopen en omgekeerd mocht niemand uit de kerk een
O verheidsambt
beklee-
zwaard dragen. De kerk is er te heilig voor. De met de kerk inlaten, omdat de Overheid te onheilig is.
dcn, een eed zweren of het
Overheid
mag
zich niet
Zoo bestond er een absolute scheiding tusschen het heilige en onheilige, tusschen twee afzonderlijke sferen, die niet een enkel punt van aanraking
gemeen hadden. Hieruit ontstond voor de Anabaptisten deze moeielykJ,ei(J.
Wanneer men een kerkelijk leven organiseeren wil en dat onbewoond eiland, noch op een woeste steppe in Amerika, maar op een terrein, waarover een Souverein regeert,
van
zijne organisatie
dellijk
komt men door
en
is
men
niet op een in dominio,
niet vrij in het
maken
uitwendig optreden toch onmiddit gevaar te mijden en aan deze
zijn
met de Overheid in contact. Om ontkomen hebben de Anabaptisten
de orfjnirlsatie van de kerk eenaan gegeven. Daar nu kerkelijke organisatie aan de ambten hangt, werden ook de anibfen op zij gerjet en een mcietas frairuni opgericht. Ook tegenwoordig nog heet in ons land het Mennonietenwezen Doopsgezinde Sociëteit. Ze houden er nog wel predikanten op na, maar van de oorspronkelijke gedachte zijn ze geheel afgeraakt. Ze vormen eigenlijk een samenkomst van broederen, en wie den geest krijgt, neemt het woord. Ambten en organisatie zijn bij hen geheel weg, elke noodzakelijkheid tot organisatie is vervallen. En zoo alleen werd de toestand mbgelijk gemaakt om niet met de Overheid in aanraking te komen. Ditzelfde vinden we ook in !<]ngela)id l)ij de daaraan verwante Kwakers en bij de Independenten, bij wie eveneens een abseiitie van organisatie bestaat
moeielijkheid te vovdiij er
tegenover het gevaar,
dat
meebrengt. In beginsel
zijn
een hiërarchische kerkelijke organisatie met zich de Independenten dus zeer
nauw aan
de Anabap-
tisten verwant. III.
De Erastianen.
De Erastiaansche strooming
is de Rationcdistischc. Voor ons is vooral van belang er op te letten, dat in ons land die strooming optrad in de Arniinianen, de Remonstranten, die wel niet allen leerlingen van Erastus waren, maar toch op dezelfde wijze dezelfde denkbeelden ontwikkelden. We moeten het
optreden der Arminianen in het licht van dien tijd beschouwen verklaring te hebben, hoe zij aan die denkwijze gekomen zijn.
om
een goede
De Arminianen zijn eene Humanistische groep, die zich in ons land afscheidde van de kerk van Rome, veel minder in beginsel, want het semipelagianisme hebben zij bijgehouden, maar veel meer door gemis aan piëteit, aan vroomheid. Door een stompzinnigheid voor het mystieke leven zijn zij op rationalistischen
bodem teruggegaan en staan
zij
in dit opzicht
op ééne
lijn
met de
Socinianen,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's