Locus de Consummatione Saeculi - pagina 737
College-dictaat van een der studenten
4U5 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
van
er
die
keizers
Iceizerlijke decreten,
uitspralven,
waarin
zij
zicli
over de
verplichtingen van den keizer ten opziclite van de kerk uitspreken, de rechten
de Overheid tegenover de Kerk uiteenzetten. Deze iiitsprukeH nu vinden overgenomen door de Gereformeerde Dogmatici, en vvanneer ze aldus beweren, dat aan de Overheden een ius circa sacra toekomt, nemen ze de voorstelling der paganistische wereld over, dat de Overheid in zake staatsgodsdienst beslist, waarbij de keizer het recht heeft in en bij de kerk op te treden.
van ive
Het bij
is
werkelijk allertreurigst, dat
we om
liet
ius circa sacra
te
bewijzen
onze Gerefürmeerde Dogmatici een betoog vinden, waarbij ze zich beroepen'.
Op „uitsjyraken der Schrift," die niets zeggen. Op „titnli" der Overheden, die met de Kerk niets uitstaande Op „getuigenissen" van Plato, Aristoteles en Cicero. Op „exempla" van de koningen van Israël, dat evenwel in
1".
2". 3**.
i^.
bestond en ivelks kortingen ingesteld iverden hetgeen
te zijn,
en
daarom
niet
om
hebben.
de theocratie
in de theocratie dienaren
op onze koningen van toepassing
Gods
is;
om het proces te ivinnen, uitkomende met uitspraken van keizer onder de voeten gevoelen, door zich te beroepen op mannen, een Heidenschen staat, maar deze gechristianiseerd, de paganistische idee
5.
dat ze dan
Constantijn, gron.d die in
omtrent de rerliouding van kerk en staat bleven voortzetten. IV,
vinden
Wanneer ive
een
ive
e
de
vcui onze
geschriften
Gereformeerde theologen nagaan,
verdediging van eigenlijk twee elkander uitslui-
tende stelsels, cuDi den eenen kant van de libertas ecclesiae tegenover de Overheid, aan den anderen kant een inruimen van een recht van bemoeiing met kerkelijke zaken, ius circa sacra, aan de Overheid. Gaan we nu de verdediging van die twee beginselen bij onze Gereformeerde Vaderen na, beginsel
altijd
krachtig,
tune
daarentegen
met
habcnt
zijn
zij
dan
treft
geestdrift,
het ons, hoe de verdediging van het eerste
warmte en
quod dicant;
mat,
is
hun
bij
bezieling geschiedde, dan zijn
zij
de verdediging van het tweede stelsel
taal onbezield, is
hun bewijsvoering weinig
klemmend en zijn ze zwak. De Libertas ecclesiae hebben Duitschland gekomen,
in
zij verdedigd tegenover de theorie, die uit ons land in den vorm van het Arminianisme door
c.s. werd bepleit. Nu gevoelden ze, waar ze voor de libertas opkwamen, dat ze gevaar liepen van in het Roomsche spoor te geraken. Want Rome stelde de libertas ecclesiae altijd hoog. Om nu goed en duidelijk te doen inzien, dat ze niet bedoelden in het Roomsche spoor over te
Oldenbarnevcld
ecclesiae
gaan, vindiceerden ze de zelfstandigheid van den magistraat tegenover de kerk.
Wanneer ze zich bij die twee punten gehouden hadden, d. w. z. bij de vindiceering van de zelfstandigheid van den magistraat tegenover de Roomsche theorie en van de
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's