Locus de Consummatione Saeculi - pagina 235
College-dictaat van een der studenten
233 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). het getal 666 toegepast.
De paus
heeft verkhiard, dat Garibaldi de Antichrist
was. Latenen noemden Vidur Emamiël enz.
Er
zijn
kers
voor
strijd
dus evenveel antwoorden op die vraag, als er doodelijke verdrukde kerk waren. In het laatst der middeneeuwen gedurende den
met
de
Hussieten bestond reeds het besef, dat de paus van
Rome
het
van Floris t 1^02 hield het keizerrijk der Hohenstaufen voor het rijk van den Antichrist). De Hercormers, onder die publieke opinie groot geworden, dat de paus de Antichrist was, dronken deze gedachte mede in. Vooral tijdens de groote worstelingen tusschen de Roomsche en Protestantsche volkeren, toen Rome het toelegde op de ecraseering van het Reformatorische element, is onder den machtigen indruk van het vergieten van het martelaarsbloed deze gedachte van familie op familie overgeplant en zóó diep ingeprent, dat ze in de werken der godgeleerden kwam. Was daar dan niets waars in? Ja! De apostel Johannes heeft ons n.l. in zijn eersten zendbrief cap. 2 het onderscheid leeren maken tusschen ó o.vT.ixQiotoQ en otavTLXQtGtoi (VS. 18 22). Er komt dus ook een Antichrist, maar er waren er reeds. Die avrCxQiGTOi waren was. (Joackim
—
mannen, er
die eerst in de christelijke kerk „eingebürgert"
waren geweest, doch
uitgingen en zich lasterend tegen haar stelden door het grootste mystei'ie
der kerk n.l. de Vleeschwording aan te tasten en zoowel den Vader als den Zoon te loochenen. Volgens de Heilige Schrift zelf moet er dus onderscheid gemaakt worden tusschen ó avzïxQiazog als het zenith, de concentratie van de helsche macht en eene reeks andere anti-christelijke verschijningen, die voor-
afschaduwingen, voorloopers
zijn,
dewijl ze uit hetzelfde beginsel handelen, een
anti-christelijk karakter dragen.
Voorts blijkt, dat dergelijke machtige verschijningen niet mogen gezocht onder de keizers of andere machtige personen, die buiten de kerk staan, omdat die nooit ê^ vfióïv, nooit van de kerk geweest zijn. 4.
De
Schrift
maakt ook onderscheid
tusschen
de
tpsvóol xQf^^^oi en
de
dvxixQt-ffToi.
Psuedo-christussen
zijn
dezulken^
die zich als
den Messias aankondigen en
voordoen.
Een Antichrist daarentegen stelt zich antithetisch tegenover de geheele van den Christus. De eerste ovk ccQveiTat xbv natêQcc en tracht zichzelven te doen belijden als den Christus. Als we dit nu toepassen op de Roomsche kerk, dan komen we
idéé
voor deze vraag te staan: zijn er
Nu moet
bij
de
in
Rome
anti-christelijke elementen
beschouwing der Roomsche
kerk
ingedrongen?
streng onderscheiden
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 235](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's