GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 500

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 500

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

168

College-dictaat van een der studenten dat Hij, die liicr spreekt onze

Heer en Heiland

is;

(

Dogmatiek).

omdat

Hij liier staat tegen

over den plaatsbekleeder, den stedeliouder van den maclitigsten vorst, die er

aarde was, n.l. van den keizer van Rome. Toen Pilatns tot Hem „weet gij niet, dat ik macht heb u te kruisigen, en macht heb u los te laten?" antwoordde Jezus „o'v-a. £%Big è^ovaiav zccz' tiiov ovdé^dav,siin) rjv S^So^évov SOI avca&sv. Onder i^ovala moet hier verstaan worden de autoritaire, souvereine macht. De Heere zegt niets minder dan, dat Pilatus niet alleen niet veel, niet zoodanige macht over leven en dood heeft, maar. dat hij heeft ovóffnUcv èl,ovaiav, d. w, z. geen macht in éénig opzicht, tenzij hem die gegeven is avoid-sv. Hier hebben we in concreto en in een particulier geval metterdaad iets uitgesproken, wat geldt voor de algemeene stelling, dat nergens op aarde éénige macht in den mensch bestaat, tenzij hem die van Clod is geschonken. Kom. 13 VS. 1, 2. wordt door dezelfde gedachte beheerscht. In deze korte woorden ligt het geheele stelsel, dat we hiei- opbouwen, in al zijn deelen uitgesproken. Er staat toch 1**, wat Christus tot Pilatus zei. ov yug hnv è^ovaia bI id) vjtb @sov dus alle toen

zeide

op

:

;

macht 2.

daalt uit God,

dat die è^ovda niet zoo gegeven wordt, dat de

mensch

vrijwillig er over

beschikken kan, ai öi ovaai inb &eov TeTciy/uèvai daiv. God beschikt er over en ordent ze. Daarom, wanneer door een oproer de troon van een vorst omver geworpen wordt, zooals b.v. met Jehu in het rijk van Israël geschied is, en een ander konit in zijne plaats, dan heeft deze laatste zijne èè,ovda niet door den wil van den eerste of door eigen toedoen verkregen, maar is ze hem beschikt als Tsta-/iihvri inth &£ov. God geeft niet alleen de i^ovala, maar ook de schikking, de SLdta^ig er van, zooals het gezag gedisponeerd zal zijn in Zijn verschillende uitingen op aarde. 3.

cóars ó

avTiraaaó^svog

tfj

iË,ovaiu

zij

rov 0foö diurayf]

ccv&earriyisv.

Het

is

niet

een overdracht van. gezag; zoodat degeen, die tegen het gezag ageert, niet tegen den mensch ingaat, maar zich ])ezondigt aan de êtdrcc^tg Gods en Zijne ê^ovcici. Hij haalt niet het oordeel van mensclien, maar het oordeel Gods over schending van Zijne SiaTal,tg wreken zal. Hebben we nu gezien, dat God deels rechtstreeks, deels door middelen zijn gezag over menschen uitoefent, thans komt de vraag: IH. Hoe zijn die menschen, die optreden om het gezag uit te oefenen, te beschouwen? De meest gemakkelijke explicatie daarvan is deze, dat ze de positie innemen, 7iiet van instrimienten maar van organen. zich, die alle

Als er een orgaan werkt, dan heeft

werking.

Een tak

b.

v.

is

een

dit

orgaan,

orgaan in zich zelf geen zelfstandige waardoor de levenssappen van den

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 500

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's