Locus de Consummatione Saeculi - pagina 575
College-dictaat van een der studenten
248 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). zonde
der
ivil
en
d'être verliest. Bij
poging,
om
die,
zoodra met de Parousle de Heere terugkomt haar raison
beschouwd is het tegenwoordige Communisme eene wat vanzelf ontstaat bij een onzondigen toestand, in den
dat licht
datgene,
zondigen toestand in te voeren, terwijl men daarbij een dubbele fout begaat: V. om de zonde te loochenen, de doodelijke krankheid der zonde te ontkennen en te beschouwen als niet bestaande. 2".
om
in persoonlijk
eigendom
als het door
God opgeheven
schild,
gegeven
medicijn en gerijpte geneesmiddel, de bescherming tegen de zonde te verwerpen.
Koeren we thans terug tot het tekstengerecht, dat destijds over dit punt is, dan valt allereerst onze aandacht op V. Matth. 20 VS. 25-28. De Anabaptisten vonden hier de tegenstelling uitgesproken met de booze orde-
geleverd
:
ning der wereld. Oï aQ^ovttg r&v èO'vmv •Kdtayt.VQisvovaiv xai ol {isydloi naTB^ovffitx^ovaiv, maar Christus zegt: ovx ovrotq ëoTai èv vfilv, vs. 2ö. Dit, zeggen de Anabaptisten, heeft Christus
dus ook tot ons gezegd als tot zijne navolgers.
Ons antwoord hierop luidt: Zeer zeker zegt de Heere dit en zeer zeker moeten ook voor ons die woorden in hunne volle kracht gelden. De vraag is alleen, ivaar ze gelden moeten en het antwoord luidt èv v^tv, onder ulieden, d. w. z. in dien kring, die door u als geloovigen gevormd wordt. Welke kring van de geloovigen qua talis? Antw. de ecclesia instüuta. Welnu, daarom mag ook nooit in de ecclesia instituta een &qxv worden opgericht en alle poging
om
de wereldsche Overheid in de kerk te copieeren en eene wereldsche Over-
heid
in
de
kerk op te richten,
hetzij
in
kerkeraad, classicaal of synodaal
Overheden der kerk, is in lijnrechten strijd met den eisch door Jezus in deze uitspraak ovx omag èv v^iv 'éatca gesteld. In de dagen van het opkomen van het Anabaptisme was deze regel intusschen geheel in den wind geslagen. In de toenmalige Roomsche kerk was er bestuur,
in bisschop of paus, als
een Overheid opgericht, bestonden er ÜQxovtsg, die het KVQLsvttv over de geloovigen uitoefenden, en waren er iLsydloi, die met èiovaia bekleed waren. Daartegen was natuurlijk reactie
gekomen en tegen
dien toestand
was
het beroep
op Jezus uitspraak volkomen in zijn recht. Alleen daar gingen de Anabaptisten fout,
waar
brengen
oj)
ze hetgeen
op kerkelijk terrein gold en recht icas ook trachtten over
te
het maatschaj)pelijk leven.
2\ 1 Cor. 6 : 1-9. Deze pericoop is voor deze quaestie van overwegend gewicht. Bij oppervlakkige beschouwing is de apostel Paulus Anabaptist, want hij verwerpt hier niet alleen de bestaande rechtbanken, maar gaat nog verder, doordat hij vermaant tot het oprichten van eigen rechtbanken. Is dat nu niet juist de Anabaptistische verwerping van de iustitia civilis en de instelling van een apart
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 575](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's