GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 575

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 575

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

248 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). zonde

der

ivil

en

d'être verliest. Bij

poging,

om

die,

zoodra met de Parousle de Heere terugkomt haar raison

beschouwd is het tegenwoordige Communisme eene wat vanzelf ontstaat bij een onzondigen toestand, in den

dat licht

datgene,

zondigen toestand in te voeren, terwijl men daarbij een dubbele fout begaat: V. om de zonde te loochenen, de doodelijke krankheid der zonde te ontkennen en te beschouwen als niet bestaande. 2".

om

in persoonlijk

eigendom

als het door

God opgeheven

schild,

gegeven

medicijn en gerijpte geneesmiddel, de bescherming tegen de zonde te verwerpen.

Koeren we thans terug tot het tekstengerecht, dat destijds over dit punt is, dan valt allereerst onze aandacht op V. Matth. 20 VS. 25-28. De Anabaptisten vonden hier de tegenstelling uitgesproken met de booze orde-

geleverd

:

ning der wereld. Oï aQ^ovttg r&v èO'vmv •Kdtayt.VQisvovaiv xai ol {isydloi naTB^ovffitx^ovaiv, maar Christus zegt: ovx ovrotq ëoTai èv vfilv, vs. 2ö. Dit, zeggen de Anabaptisten, heeft Christus

dus ook tot ons gezegd als tot zijne navolgers.

Ons antwoord hierop luidt: Zeer zeker zegt de Heere dit en zeer zeker moeten ook voor ons die woorden in hunne volle kracht gelden. De vraag is alleen, ivaar ze gelden moeten en het antwoord luidt èv v^tv, onder ulieden, d. w. z. in dien kring, die door u als geloovigen gevormd wordt. Welke kring van de geloovigen qua talis? Antw. de ecclesia instüuta. Welnu, daarom mag ook nooit in de ecclesia instituta een &qxv worden opgericht en alle poging

om

de wereldsche Overheid in de kerk te copieeren en eene wereldsche Over-

heid

in

de

kerk op te richten,

hetzij

in

kerkeraad, classicaal of synodaal

Overheden der kerk, is in lijnrechten strijd met den eisch door Jezus in deze uitspraak ovx omag èv v^iv 'éatca gesteld. In de dagen van het opkomen van het Anabaptisme was deze regel intusschen geheel in den wind geslagen. In de toenmalige Roomsche kerk was er bestuur,

in bisschop of paus, als

een Overheid opgericht, bestonden er ÜQxovtsg, die het KVQLsvttv over de geloovigen uitoefenden, en waren er iLsydloi, die met èiovaia bekleed waren. Daartegen was natuurlijk reactie

gekomen en tegen

dien toestand

was

het beroep

op Jezus uitspraak volkomen in zijn recht. Alleen daar gingen de Anabaptisten fout,

waar

brengen

oj)

ze hetgeen

op kerkelijk terrein gold en recht icas ook trachtten over

te

het maatschaj)pelijk leven.

2\ 1 Cor. 6 : 1-9. Deze pericoop is voor deze quaestie van overwegend gewicht. Bij oppervlakkige beschouwing is de apostel Paulus Anabaptist, want hij verwerpt hier niet alleen de bestaande rechtbanken, maar gaat nog verder, doordat hij vermaant tot het oprichten van eigen rechtbanken. Is dat nu niet juist de Anabaptistische verwerping van de iustitia civilis en de instelling van een apart

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 575

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's