GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 86

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 86

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

84

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). geholpen worden door eene actie van de kerk en de suffragia der vrienden, Den pastoors werd verboden in het pubUek diep in deze kwesties in te dringen, daar het plebs ze toch niet begrijpt; hun werd verder gelast allerlei schandelijken handel — turpe hicrum — tegen te gaan, maar de missen te doen, ..diUgenter et accurate" enz.

Intusschen heeft Bellarmimis, de groote dogmaticus uit den tijd der Hervorming, de voorstelling van het ignis corporeus met nadruk geleerd en krachtig verdedigd en tot een algemeen geloofsartikel gemaakt.

Zoo bleef het cheriaansche

Eoomsche als

een

tot

op het begin van deze eeuw. Toen

Roomsche

theologie

op

(Adam Möhler

theologie), die het ignis purgatorius

kwam

+

de Schleierma-

1838 wilde Moderne

weer symbolisch opvatte, dus

ignis spiritiwUs.

Thans echter wordt deze theorie algemeen bestreden. De Grieksche kerk deelt de leer van het vagevuur niet met de Roomsche kerk. Het was bij de scheiding tusschen beide bepaald een punt van verschil. Zij bleef innemen het standpunt ran Basilius, de Gregorii e. a. Ze heeft dus wel de belijdenis van een purgatorium, maar a.

met

h.

wel

ignis spiritualis;

het louteringsproces,

maar

niet het satisfactorisch proces, niet de leer

der satisfactie, zoodat dus wel suffragia en ahlationes kunnen worden gedaan, maar enkel tot loutering, ter verdere heiligmaking, niet ter satisfactie, wijl

de menschen in het purgatorium geen lijden noch pijn kennen. 4.

Ons antwoord hierop.

vloeit voort uit de loochening van de ivondere genadedaad Gods in het sterven, zoodat het proces wel na den dood moet voortgezet. De vraag of het vagevuur al dan niet bestaat, kan derhalve niet beslist zoodat den spot ermee te drijven, onzinnig is. Op zichzelf bedoor de rede schouwd is een louteringsproces na den dood zeer wel denkbaar; voor het verstand bestaat er geen enkele reden, waarom het louteringsproces na den dood niet zou worden voortgezet. We vragen alleen, of het zoo is, of dat het niet zoo is. Nu is er nog nooit iemand van de dooden opgestaan, die ons het antwoord heeft gegeven. God alleen kan door zijne openbaring hier hcht ontsteken. De vraag wordt voor ons dus deze: wat leert de Heilige Schrift? De Roomsche kerk begreep dit ook en daarom zeiden de mannen van het Concilie van Trente: „Sacra Scriptura et patribus docti enz." waarmede zij

Deze geheele voorstelling

;

zich op ons standpunt stelden.

Tegenwoordig wil men alleen afgaan op wat de paus zegt, maar toen deed dat althans nog niet. Blijkt nu, dat de plaatsen, waarop Rome zich beroept niet „sufflciunt ad hoc dogma stabiliendum", dan is onze bespreking

men

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 86

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's