GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 207

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 207

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

205 Colleg-e-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

Dat duurt zoo voort tot op het latere gedeelte van Jesaja en de profetieën van Zacharia en Daniël. Die vertoonen dan ook een heel ander karakter. Reeds in Jesaja. Want daar zien v^e het Perzische rijk optreden met Kores, den uitverkoren held, die Babels rijk den nekslag zal geven. Is nu die Gyrus type van den Messias of de Christus zelf? Er v^ordt van hem gesproken als van den Messias. Sommige profetiën aangaande hem kunnen letterlijk op den Messias worden toegepast. En toch weten we, dat Kores de tweede wereldmacht representeert, die tegen Israël opstaat.

Hoe moet deze schijnbare tegenstrijdigheid opgelost? er moet worden onderscheiden tusschen den ideëelen omtrek en de tijdelijke inkleeding. De Satanische macht keert zich altijd tegen het rijk Gods. Aldus:

De Messias

zal

ten

die

onder brengen. Tijdelijk

Satanische macht. Cyrus brengt haar ten onder. type

Babel representant dier Cyrus dus

in zooverre is

van den Messias.

Nu meende men begreep

het

eerst, dat

niet,

Babel het Satanische

valt.

En

is

trekken.

rijk

was.

Men verstond en

na Babel nog andere wereldrijken zouden opkomen. zich voor het oog der profeten een tot nog toe niet door

dat

Maar nu ontsluiert hen verstaan raadsel. Babel te

is

En

toch:

Cyrus

Cyrus geeft vrijheid naar Jeruzalem terug de Messias niet:

in Perzië ontwikkelt zich

eene nieuwe wereldmacht.

Daarom moet nu

de profetie uit haar algemeen karakter uittreden en een

7neer speciaal karakter

aannemen.

waarom de ontkennende critiek zich op dit deel van Jesaja en op Daniël en Zacharia wierpen en deze profetieën bestempelden als Dit

is

de

oorzaak,

ex eventn. Immers hunne beschouwing van G-ods openbaring staat wel toe in den profeet te zien een knap, verziend politicus, maar niet een orgaan der goddelijke openbaring. — Na Babel moest dus voor Israël ontsluierd de opeenvolging der wereldrijken. Vandaar, dat Daniël doet zien, hoewel Perzië als instrument door den Heere is gebruikt om Babel te doen ondergaan hoe het zich toch daarna vijandig stelt tegenover Gods volk en hoe aldus vier rijken elkander zullen opvolgen. Daniël geeft dus het kader van het verdere verloop der ontwikkeling van het Godsrijk; een chronologische schets, die aangeeft, hoe of de Messias komen zal, niet aan het eind der worsteling tusschen Gods volk en de wereldmacht, maar midden in die worsteling, zoodra het vierde wereldrijk er is. Hoe verder die Messias zal gedood worden (Zacharias noemt hem den Herder) en hoe na het sterven van dien Messias een tijdelijk weer opleven en een zich uitbreiden van Gods volk zal plaats hebben. Totdat aan het eind raticinia

;

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 207

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's