Locus de Consummatione Saeculi - pagina 76
College-dictaat van een der studenten
74
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
kiem van het lichaam begint in den dag der opstanding op Gods bevel weer de opgroeiing op Gods bevel ontwikkelt zich uit dat embryo het lichaam der opstanding en daardoor alleen wordt de identiteit van dat lichaam der opstanding met het aardsche lichaam, dat in het graf was gelegd, vastgehouden. Dat nu voor ons oog het lichaam van de ziel wordt losgemaakt en in de aarde gelegd, daarmede is volstrekt nog niet gezegd, dat in datgene, wat in de aarde blijft, het organisme zelf is. Zooals we bij een zaadkorrel wel stofdeeltjes, maar niet het organisme kunnen vinden; zoo ook zou, zoo we eens zulk een KÓHKog rov acófiarog zov dv&Qcónov konden vinden, er wel telkens weer iets stoffelijks kunnen worden afgenomen, maar ten slotte zou het organisme als onwaarneembaar overblijven. De opgroeiing ligt altijd alleen in het ;
organisme, niet in het stofdeeltje.
Doch
dan kan gevraagd worden, of het niet zoo zou kunnen zijn, dat dit deeltje door de ziel werd meegenomen? Maar het antwoord
oneindig kleine
daarop moet zijn: 1 de Heilige Schrift ziel; 2
stelt
en de Heilige Schrift
den dood voor als absolute scheiding van lichaam en dat het lichaam aan de aarde
leert,
in het graf rust en dat uit het graf de opstanding
blijft
toevertrouwd,
van het lichaam
zal plaats
hebben.
De kiem, waarin het organisme van ons lichaam zich terugtrekt, wordt derhalve aan de aarde toebetrouwd, blijft op de aarde, behoort tot het kosmische. 5. Deze onderscheiding nu tusschen de stof van het organisme en het organisme zelf wordt ook door Paulus gemaakt, maar niet op technische of chemische wijze, doch in voor elk verstaanbare beeldspraak: 1
Cor. 15
a. ffcöfitt
De
50. Dit vs. levert tweeërlei:
accidenteel
clameerd
is.
tusschen wat de essentia rov a(6(iarog is en wat in het hij de cccp&agaiu van het essentiëele gepro-
Immers, nadat
heeft, wijst hij hier aan,
essentiëel
In
:
tegenstelling
is
n.l.
wat
niet de acpd'aQaia deelachtig en dies niet-
cdgè, kccI aïnu.
den locus de Homine toch
aangetoond, dat oag^ volstrekt niet altoos
is
maar beteekent: met adfia
in dezen zin in de Schrift voorkomt, 1
in
2 in
engeren zin
:
:
identisch
;
het niet-essentiëele van het lichaam
;
praegnanten zin: het beginsel der zonde, het zondige in het tegenover nvsvfia. Hier in deze zinsnede van Paulus komt het voor in
3 in oêfia,
algemeenen zin zeer
de sub. 2 genoemde beteekenis. b.
Hij zegt, dat de cp&oqk
parallellistiSCh
met de
rijv
eerste:
dcp&uQaiav ov
yiXrjQovofisi:.
adgè, nai alpbapccaiXeiav
Deze uitdrukking nu
is
&EOVKXr]QOVoiiriaaiovdvvavTaL.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's