Locus de Consummatione Saeculi - pagina 550
College-dictaat van een der studenten
218 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). 2".
ivordt het
legitimistisch beginsel o^nvergeworpen,
wanneer de vorsten van
dagen zich inbeeldden, dat de kroon altijd aan de afstamming uit een bepaald vorstenhuis was verbonden. Zoo beweert b.v. tegenwoordig de graaf van Cliambord de kroon van Frankrijk te moeten dragen. Het geven van de kroon wordt nu volgens Daniël 4 vs. 32 niet aan een genealogische orde verbonden, maar Gods vrijmacht wordt geponeerd om öf genealogisch te werk te gaan öf door opstand den éénen koning af te zetten en een ander in zijn die
plaats te stellen,
Daniel 2
IV.
want God geeft de koninkrijken aan ivien Hij wil. De bovenstaande slotwoorden van Dan. 4 vs. 32 worden
vs. 21.
hier uitgewerkt, soodat de omiventeling opgenomen
De
voorstelling,
revolutie
alsof
verkeerd
is,
men slaat
is
in de Goddelijke Openbaring.
tegen elke revolutie zou moeten de historie van ons vaderland in
zijn, "t
omdat de
aangezicht,
daar wij door twee groote revoluties geworden zijn, die wij zijn, en eveneens deze voorstelling een klap in het aangezicht van het Calvinisme in Nederland, dat in de eerste dier twee omwentelingen en in de Engelsche revolutie is
De vraag is: zijn deze revoluties met het onderworpenheid aan God den Heere al dan niet in strijd? Onze Vaderen antwoordden hierop ontkennend. Eene omwenteling kan zeer goed naar Gods wil zijn. Dit is het juist, wat hier door Daniel tegenover Nebukadnezar, den koning, wordt besproken. Een mensch, die in den tegenwoordigen tijd als Daniël tegen een koning sprak, zou overal een den grootsten
begrip
van
rol
majesteitsschender
naam
heeft gespeeld.
autoriteit en de
genoemd worden. Daniël echter
als
profeet
en
in
den
des Heeren sprekende tot den machtigsten koning, die toen op aarde bestond,
aarzelt
niet
niet alleen
zoo
kras
en scherp mogelijk te getuigen, dat de omiüenteUngen
plaats hebben onder de toelating Gods,
Wil voortkomen.
God
zelf zei de
koningen
af.
maar
dat
De woorden:
zij uit
Zijn verborgen
icant Hij verandert
de tijden en stonden geven dit duidelijk te kennen. Dit slaat niet op een verandering der tijden in den zin van den tegenwoordigen Middel-Europeeschen of Greenwichtijd, maar op de verandering van époque in de geschiedenis van een volk. Zoo is er een dynastieke
tijd,
welke doorloopt, totdat God tusschen-
een nieuwen keer brengt en een nieuwe periode laat beginnen. Dit veranderen van de tijden en stonden en het laten aanvangen eener nieuwe beide treedt,
periode geschiedt door de afzettuig van koningen en door het in hunne plaats
bevestigen van anderen in het koningschap.
Verdere verband laten we hier rusten, omdat het ons te ver zou afleiden. deze uitspraak wijzen we op een der gewichtigste uitspraken van den Apostel Petrus in zake den Locus de Magistratu en wel op V. 1 Petr. 2 VS. 13-17. 't
Na
Uit VS. 13
is
de uitdrukking xxioii
tcr^^Qoj.rivt]
expresselijk in de § overgenomen,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 550](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's