GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 215

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 215

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

213 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). zij zijn uit de kerk uitgekomen, dus zij waren in e'I rjjj,wv sè,riXQ-ov, hoewel ovk ^aav è^ rj^civ zij niet in werkelijkheid van het hchaam van Christus waren. Judas 17, 18, 19. Hier weer sprake van het laatste gericht (cf. ook vs. 22 23). Dan ook sprake van aTtoataaiamvs.l^ otaTtoSiOQi^ovrsg £avrovg,^pvxi,Kot nvsv(ia liij s'xovTBg d. z. hypocrietische gestalten^ menschen, niet werkelijk tot de kerk behoorende. De groote aanduiding hiervan vinden we in de eschatologische redenen van den Heer in Matth. 24 (b. v, vs. 21, 24, 25 enz.) en de parallele plaatsen capita, die we voortdurend moeten lezen en herlezen om ons in te zetten in de eschatologische denkbeelden des Heeren. Die d'XLrpLg en anoexaoCa worden ons dus duidelijk aangekondigd. 2. Nu staan we hierbij voor eene vraag: Is dat alles nu zoo maar accidenteel, contingent, eenvoudig maar, omdat God het nu maar eens zoo gezegd heeft, dat Hij eerst eens een Antichrist enz. wil hebben, zoodat het dus ook anders zou kunnen; of heeft dat alles eene rationeele reden en is het ons, nog nader, in de Heilige Schrift gegeven, om de reden ervan in te zien? Sommigen zeggen: ja, natuurlijk; we weten, dat eenmaal de heele wereld tot Jezus bekeerd moet worden en dat gaat niet vlug en daarom maar flink aan het zending drijven, om maar spoedig alles klaar te maken en aldus de komst van Jezus te verhaasten. Dat is het methodistisch standpunt der meeste onbeholpen zendings vrienden. Anderen meenen: de Christus kan nog niet komen. Immers Hij kwam op aarde om door zijne vleeschwording eene nieuwe levenskracht aan den mensch te openbaren en deze moet in onze heiligmaking doorwerken, totdat de gemeente als Christus' bruid geheel zonder vlek en rimpel voor Hem sta. Dat is de lijn der heiligmaking: de kerk tegenwoordig beter dan vroeger. De Perfectionisten staan hier aan het hoofd. Als we nu maar „sanctiflcationsmeetings" houden, dan zal de zonde wel spoedig overwonnen zijn en dan komt Jezus. (Murray, een vroom man aan de Kaap, zei, dat hij in geen 20 jaar zonde gedaan had.) Weer afideren redeneeren aldus: neen, zoo ver komt het niet, dat we volmaakte christenen krijgen maar het christendom is bestemd om eene wereldmacht te worden. Het is begonnen met vervolgd te worden, met onder het kruis te verkeeren. Constantijn bracht de kerk tot eere en sinds dien tijd

aangeduid de

:

kerk,

:

:

;

;

is

ze bezig

om

alle

leven in staat on maatschappij, op ieder terrein te doortijd. En nu kan Christus niet komen, voordat

dringen en dat kost haar veel die

geest

van het christendom

alles

doortrokken

heeft

en

Christus heer-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 215

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's