E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 574
Derde deel
XXXV. HOOFDSTUK
ZOND.
576 sief
maken, zoodat
te
uit
IV.
deze figuren een persoon sprak,
is
anders dan eigenlijke afbeeldingen van den persoon gelijk
iets
aan het
die
karakter van Paulus en Petrus enz. beantwoordde; maar dit
nog heel
hij
geweest
Van de afbeeldingen van Maria en den Christus geldt natuurlijk hetzelfde. Hoe schoon ook de legende van Veronica zij, een portret, een wezenlijke afbeelding van den Christus, gelijk de discipelen hem gezien heb-
is.
ben,
van Maria
er niet, en
is
wat men ons hiervan
Al
realiteit
komen, maar
niemand een gewaarmerkt
bezit
voorstelt,
zijn
dus beeltenissen die niet
hun oorsprong vinden
die
kender dan een
**
zelf
aan,
om.
u
crucifix. Bij
maar
is
en
blijft
daarom
te stellen.
Uit dien hoofde conclu-
dat er voor deze phantasiebeelden in de kerk geen plaats
we,
ook
bepaalde
bouwen neer
ge-
altoos veel welspre-
een crucifix staat het Christusbeeldje u in den weg,
bij
deeren
de
een eenvoudig kruis vult ge wat ontbreekt
den wezenlijken Christus voor
al
uit
in de voorstelling die de
mannen en vrouwen Gods
onderscheidene kunstenaars zich van deze
vormd hebben. Een enkel Kruis
afbeeldsel.
men
er zich toe,
om
is,
deze beelden eenvoudig in de ge-
zonder dat er eenige vereering aan wierd toege-
te zetten,
bracht.
Maar ook het
laatste geschiedt,
in beeldenstorm heilige toorn,
in onzen
strijd
was
vankelijk alle
^ lieten,
die
in de kerk
kwam,
de
van Christus zorgvuldig
de
kunst
alle
Jieidensch
den
knielde
beelden lei
te
af,
allerlei
groepen zich doopen al
spoedig
maar ook een hoogst De vormen van deze ver-
en het gebruik van beelden, in.
men
zelfs al stuitender. Niet alleen toch dat
en tot de beelden bad, maar
om
gebruik van beelden en dus
waren gebleven, drong
afkeuringswaardige vereering der beelden eering werden
Aan-
gemeden, maar toen de kerk tot
weelde insloop, en
hun hart nog
in
alleen
niet
hiertegen dat zich tweemaal
tegen Spanje, vooral in Antwerpen en Vlaanderen.
beeldenvereering
heerschappij
X
is
Eerst in de bange eeuw die tusschen 726 en 842 verliep; en later
heeft.
ook
en het
vermengd met ruwe gemeenheid, gekeerd
men krabde soms
ze in den wijn voor het heilig
het Avondmaalsbrood
voor de beel-
eerst op de beelden,
Avondmaal
om
te
verf van de
mengen, en
het als uit hun hand
ontvangen. Daar nu de Islam was opgekomen, en door
zijn bestrijding
van alle gebruik van beelden zedelijken indruk maakte, ontstond er vooral te
Constantinopel een sterke reactie tegen deze beeldendienst, die kei-
zer Leo III bewoog, zeer zeker ook uit politieke reden,
y
om
allen beelden-
dienst te verbieden. Dit verbod gaf het sein tot een bange en ontzettende
worsteling
die
verachters
en
meer dan een eeuw lang de
in Oost en
vereerders der beelden gevoerd
is,
West tusschen de en het
is in
dezen
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's