GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 441

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 441

Derde deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

443

ZOND. XXXIII. HOOFDSTUK VII.

meenen.

Er grijpen

bekeering een reeks van ervaringen, gewaar-

bij .de

wordingen en geestelijke worstelingen juist beschreven, verre

wierden ze volkomen

boven ons begrip zouden blijken

begrijpt zelfs de geestelijk

telijk

plaats, die,

uit te gaan. Fei'

meest helder levende nog nooit anders,

daarom vergeleken we de bekeering met het eenvoudige eten van brood, omdat ook daarbij de gewone broodeter schier nimmer vermoedt, wat eindelooze uitlegging er eigenlijk noodan een stukske der zake. .En

om

dig zou zijn,

Het

leggen.

is

dit

juist

eenvoudige broodeten volledig

dus alleszins

billijk

verklaren en uit te

te

en naar recht, dat

men ook

won-

dit

dere verschijnsel der bekeering, dat zich uiterlijk zoo eenvoudig voordoet,

zoeke

innerlijk

mag

men

zoo

rijkt,

te verstaan; het is ontegenzeggelijk, dat het de ziel verdit geestelijke

proces

met eenigszins heldere bewustheid

doorleven.

Reeds de gemeene tegenstelling van Wet en Evangelie, en Zonde en Genade dwingt hiertoe. Reeds daaruit toch

blijkt,

;

dat het proces der be-

keering in twee groote stukken uiteenvalt, het ééne waarbij de

Wet

ons

opwekt en levend maakt; wat dan de Catechismus noemt: het afsterven van den ouden mensch,

doodt, en het andere waarbij het Evangelie ons

en het opstaan van den nieuwen mensch. dergeboorte der

plaats

is

reeds in de we-

de dood overwonnen en het leven ons ingeplant;

dat ive het ivisten of merkten; en

Vandaar dat

bekeering.

Want wel

grijpt,

merken gaan we

maar

zon-

dit eerst in onze

^

een heldere bekeering, die in klare bewustheid

bij

geheel het proces der wedergeboorte in de

bekeering weer

naar boven komt, en nu eerst als door ons zalven ondergaan wordt. Iets

wat dan

bij

veel mystieken tot de zeer ernstige vergissing leidde, dat zo

zich gingen inbeelden, alsof

omdat zijn

er zich

zij

mt

eerst

nu pas de wedergeboorte

in

hen plaats greep

van bewust werden. Zelfverbrijzeling en geloof

dus de twee groote stadiën, waar de bekeering door heengaat, en de

man van

het Heilsleger, die

evenals de Antinomiaan, u leert (zy het ook

op verschillenden grond) dat geloof alleen toereikend

is,

werpt geheel de

ordening Gods omver. Met minder of meerder bewustheid moet altoos de

>

Wet vooropgaan, om onze Tuchtmeester tot Christus te worden. Wie door de Wet niet gedood en niet verbrijzeld is, kan door het Evangelie niet opgericht en gezaligd worden.

Doch ook met deze algemeene tegenstelling tusschen Wet en Evangelie, zonde en genade, afsterving en opstanding, verbryzeling en geloof

zaak nog op verre na niet

uit.

kennisse, de aangrijping en de toepassing van den Middelaar en zijn anderzijds,

houdt,

is

de

De kennisse onzer zonde eenerzijdsen de

werk

zoo ge het juist ontleden en geheel bewust doorleven

~

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 441

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's