E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 73
Derde deel
ZOND. XXVIII.
HOOFDSTUK
als
hy op jaren komt, zich aanstellen, alsof
ook
als
hadden
had en elke voorstelling alsof ;
gedoopt
wildet
zijn,
macht over
hadden
Uio ouders
toedienen.
dus
en
uw ouders u uw Doop
dien
Doop
te laten
omdat God macht over u
u,
eerst
nooit gedoopt ware, of
hij
om hem
ouders geen recht gehad,
zijn
75
I.
hadden moeten vragen, of ge
hadden moeten
tot later
uitstel-
den diepsten grond niets dan een loochening van de macht en
len, is in
het zeggenschap, dat
uw God
over
uw
uw
en
lot
uw
leven en heel
per-
goed vondt, u die
be-
paalde ouders geschonken. Hij heeft aan die ouders den last gegeven,
om
soon heeft. Hij heeft, zonder u te vragen, of ge
naar eisch van
u,
Woord, reeds
zijn
En voor zoover uw ouders
dienen.
als klein
hierbij
werk gingen, bindt dus hun daad ook
te
om
u aan de gevolgen van hun daad
recht
natuurlijk
Doop gestand
te doen,
dat
bestel,
naar den
kindeke den Doop toe
u,
en mist ge elk zedelijk recht,
onttrekken. Formeel hebt ge dat
zij
tuurlijk
om
de aangegane verbintenis na te komen.
was de raad en het
ge die vrije keuze niet. Zijns
ge in dat bepaalde huisgezin moest geboren worden, en dat regel
van dat gezin de Doop u
u lieten doopen, in is
hun daad voor u
toegeven, dat
uwe ouders
volbrachten, dien God
voor
Hem
om uw
niemand u dwingen,
zal
in die bepaalde kerkformatie
uw
zou worden toegediend. Kunt ge nu van achteren aantoonen, dat toen
te
Woord
naar den eisch van Gods
en de burgerlijke rechter zal er geen vonnes over
slaan, zoo ge in gebreke blijft
Maar voor God hebt
te
want uitwendig
wel,
dit
strijd
ouders,
met Gods Woord handelden, dan
niet langer verbindend.
Maar
ook,
na-
moet ge
toen ze u ten Doop hieven, slechts den plicht
hun
oplei,
en dat ze gezondigd zouden hebben en
schuldig gestaan, zoo ze dit hadden nagelaten, dan
is
de rechts-
geldigheid der door hen aangegane verbintenis ook te uwen' opzichte bo-
ven
eiken twijfel verheven, en
volgen te
van uw Doop
te
zijt gij
dragen van den vader waaruit
De band
die
even
hij
is
is
dus niet een band, die naar
wilkeur door u kan erkend of ontkend worden. Als gedoopte zijt
de ge-
den naam
geboren werd.
Doop en Avondmaal verbindt
dra ge tot jaren van onderscheid
om
gehouden,
stellig
aanvaarden, als een kind gehouden
zijt ge,
zoo-
gekomen, ten Avondmaal gehouden.
Natuurlijk niet in uitwendig formeelen zin, alsof iemand zeggen kon: „Ik
ben
als
kind gedoopt; nu ben ik tot jaren van onderscheid gekomen; alzoo
ga ik thans naar het Avondmaal." Dan toch zou de kerk voor de toetreding tot het heilig
Avondmaal niets te doen hebben, dan te constateeren, was en den ouderdom van, zeg, zestien jaren bereikt
dat iemand gedoopt had.
Met een doopacte en geboorteacto
in de
hand zou dan een
iegelijk
de toetreding tot het heilig Avondmaal kunnen forceeren. Neen, de zaak
ligt geestelijk.
Ge wordt gedoopt,
in de onderstelling dat
'
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's