E voto Dordraceno - pagina 72
ZONDAG
60
daar aansprakelijk alleen nu niet kan,
HOOFDSTUK
IV.
I.
en van mij vergen, wat maar vroeger ook nimmer kon?" stellen,
ik
persoonlijk
niet
merkt de Catechismus op, dat ge u vergist, v^ant in Adam in waart, en dus in hem wel wezenlijk dat gij eens die gave bezeten hebt, en evenzoo in hem wel waarlijk door eigen moedwil u van die gave beroofdet. Dat toch is de zin van wat de Heidelberger zegt, dat de menschen zich zelven en al zijn nakomelingen Hiertegen
echter
wel terdege
van deze gave beroofd heeft. Om dit nu wel te vatten, moet helder ingezien, dat de gezamenlijke op aarde leefden, leven en zullen jeven, niet als zandkorrels los naast elkander op een hoop liggen, maar als de bladen zijn van eenzelfden boom. We vormen saam één geslacht. We zijn allen saam één menschdom. Het is alles het een uit het ander voortgekomen. Uit éénen bloede heeft Hij ons allen gemaakt. Niet de zandhoop, maar de eikestam
menschen
die
dus ons beeld. Alles organisch saamhangend. Saam één leven levend. Een iegelijk dier allen met allen lotgemeen. Eén onverbrekelijke levens-
is
gemeenschap.
En
wanneer ge een
gelijk nu,
eikel
in
den grond
legt,
al
wat
ooit
aan dien opgegroeiden eik uitbotten of bloeien zal, uit dien eenen eikel komt, en er in
was,
dien
uit
zoo
komt
oorspronkelijk in
eikel
Adam
uit
Adam
niets
zijn
komen kan, wat al
God
niet
oorspronkelijk
mensch is, en moet dus wel wat later uit hem opgroeide. het Werkverbond. „Verbond" toch van ons afzonderlijk in betrekking
wat
geweest,
Dit nu ligt het klaarste uitgedrukt in
beduidt dat
er
de Heere niet met elk
al
met heel het menschelijk geslacht opeens rekent. Als de Keizer van Duitschland met Nederland iets te verrekenen heeft en b.v. honderd millioen gulden van ons land moet hebben, dan zegt hij niet: ,,Er zijn 4 millioen Nederlanders. Dit getal op de 100 millioen gedeeld, geeft ƒ 25 schuld voor elk", om nu voorts aan elk Nederlander persoonlijk een vordering tot zulk een bedrag thuis te zenden; maar hij eischt die gansche som opeens van onzen Koning; en of ge nu nog niet geboren waart toen staat,
maar dat
Hij
Nederland die schuld aanging, dat doet er niets toe; als Nederlander, wanneer ook geboren, zijt ge in uw Koning gerekend en mede-aansprakelijk voor de gevolgen, zoo uw Koning en uw Hoofd die schuld niet kwijt. En op die wijs moet ge nu ook Adams positie verstaan. Adam is de generale menschenkoning en aller menschen hoofd, en God de Heere die de menschelijke schuld niet op ons, hoofd voor hoofd, maar op ons geslacht in eens verhaalt, acht ons allen
ons allen alleen met hem. te
En
in
Adam
of we, toen onze
te
zijn
en rekent voor
menschenkoning weigerde
betalen nu reeds geboren waren of nog niet geboren, dat doet er niet
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's
![E voto Dordraceno - pagina 72](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/e-voto-dordraceno/1892/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's