GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 196

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 196

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG

184

betrekking,

het vaderland

om

om

te

doen,

HOOFDSTUK

en wat niet

eigen

uit dit

IX.

al

woord van den

I.

meer.

Ons

is

het

er

slechts

heiligen apostel aan te toonen,

dat de vadernaam dien wij op aarde dragen en bezigen niet oorspronkeis, maar afgeleid uit den Vadernaam Gods. Niet uit ons wordt de Vadernaam op den hemel overgedragen, maar alle vaderschap op aarde wordt genoemd naar het Vaderschap van den hoogen God. En dit is ons

lijk

hier hoofdzaak.

Hiermee toch wordt de gewone opvatting van deze zaak omver geworpen. Gemeenlijk immers stelt men zich de zaak zoo voor, dat wij onder ons menschen een vader hebben; dat die vader voor ons de uitdrukking is van zorge en trouw; en dat we alsnu, aan God den Heere denkende, en er op bedacht, om de nog veel trouwere zorg van den Allerhoogste uit te drukken, dien naam van den aardschen vader in hoogeren zin ook op God overdragen. De vadernaam zou dus naar die voorstelling oorspronkelijk aardsch en menschelijk zijn, en eerst figuurlijk en overdrachtelijk, bij manier van vergelijking, op God den Heere zijn toegepast. Maar hiertegen komt nu de Heilige Schrift op, en zegt u, dat het juist omgekeerd is. Neen, ook die Vadernaam is oorspronkelijk goddelijk en hemelsch en is eerst door verzwakking en figuurlijk overgebracht op ons,

menschen. Niet

God

heet Vader naar den

persoon, die een kind

men

teelt,

aardschen vader, maar de aardsche

heet „vader" naar God.

dan voelt men ook terstond, hoe de naam van vaderschap slechts op hoogst gebrekkige en beperkte wijze uitdrukt, en hoe de volheid, de rijkdom en de heerlijkheid van het Vaderschap eeuwiglijk alleen schittert in den Heere onzen God. En dit nu heeft ook onze Catechismus gevoeld, als hij God noemt: „den eeuwigen Vader van onzen Heere Jezus Christus." Immers dit eeuwige voor „Vader" duidt juist aan, dat de oorspronkelijke rijkdom van het Vaderschap van den beginne aan in Hem en in Hem alleen ligt, en dat de schepselen in den tijd hun vaderschap eeniglijk uit dien eeuwigen Vader kunnen afleiden. „Vader" nu in zijn rijkste, ruimste en volste opvatting duidt aan ,,den Ziet

dit

recht

in,

vader onder menschen

dit

oorsprong, waaruit leven voortkomt".

De namen

Wortel, Oorzaak en wat dies meer

zij,

Of ge God noemt „de Fontein

aller

doelen

Springader, Fontein, Bron,

dus

alle

op

goeden", de „Bron van

hetzelfde. alle

ontfer-

mingen", de „Springader des levens", de „Oorzaak van alle heil", enz. dit komt alles neer op dit ééne dat Hij de Vader is in volstrekten zin.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 196

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's