GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 313

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 313

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG

Wat hoofdzaak

HOOFDSTUK

XII.

en wat bijzaak

is,

moet

niet

naar óns afgemeten, maar

naar God. En doen we dat, dan springt het voor God den Heere voorop staat dat Hij zijn vange, en eerst daarna, en

in

301

IV.

terstond in het oog, dat lof

en dank en eere ont-

de tweede plaats, onze Verzoening aan de

orde komt.

Van de

van het offer voor de het dank- en wezenlijke en het eigenlijke en eeuwigdurende, terwijl lof- en liefdeoffer de offerande voor de zonde slechts tusschen intreedt en slechts eenmaal

zonde en

tweeërlei

priesterlijke

die der offers

bediening,

van dank en

liefde,

die is

derhalve

geschiedt.

Ge moogt dus

de valsche en onware voorstelling aankleven,

niet langer

van dank en lof en eere slechts een overdrachtelijke uitdrukking ware voor het doen van uw plicht en het nakomen van uw roeping. Neen, als de psalmist jubelt: „Ik zal U offeren een offerande van dankzegging en den Naam des Heeren aanroepen", dan is dit niet alsof een offerande

beeldspreukig,

maar

zeer wezenlijk gemeend.

En de

proef op de

som

is

wel, dat de Heere in het aanschouwelijk onderwijs door de ceremoniën volstrekt niet alleen zoenoffers,

maar ook even

stellig

dankoffers

had

ingesteld.

Zoo is er dus tweeërlei priesterlijke daad. De ééne bestaande in het brengen van zoenoffers, de andere in het brengen van dankoffers en, dit tweeërlei karakter van het Priesterschap moet alzoo onderscheiden, dat de priester der dankof f erande het oorspronkelijke en algemeene begrip aanduidt, terwijl de priester der verzoening slechts om der zonde wil tusschenbeide

is

ingekomen.

Toch moeten we, om

volkomen helderheid te geraken, nog één wat het eigenlijk terrein is van ons menwaarop het Priesterschap vanzelf ontluikt. En dan kan tot

trede dieper afdalen, en vragen, schelijk

leven,

ons menschelijk leven ons hoofd, ons hart en onze hand de drie deelen onzes lichaams zijn, die ons als symbool en

kwalijk

ontkend,

dat

in

instrument dienen voor drieërlei onderscheiden zaak, waarin

en verwikkeld worden. Er

is

we gemengd

een wereld der kennisse en van het bewust-

die vanzelf wijst op ons hoofd. Er is een wereld van aandoening, gewaarwording en liefde, die in het hart haar zetel heeft. En er is een wereld van actie, van macht en daad, die gesymboliseerd wordt door de zijn,

sterke hand.

Die dicht,

drieërlei

maar

wereld van kennis, liefde en macht hebben niet wij ver-

heeft

ons het hoofd gaf

God

alzoo voor ons geschapen, en Hij

om met

die wereld der kennis,

het hart

was

het,

die

om met

die

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 313

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's