De verflauwing der grenzen - pagina 22
Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit op 20 october 1892
20 wird pantheïstisch*
van
quentie
eeuw
Das
Subject
der
subject der Gottheit
Vernunft
de conse-
»Gott war mein erster Gedanke;
sprak:
hij
slechts
en daarin de diepste gedachte onzer
mein zweiter, der Mensch mein
die Vernunft
Gedanke.
En Feuerbach sprak
stelsel
dit
toen
uit,
71).
ist
komt nog
und
letzter
die Vernunft, aber das
is
der Mensc/i"
dritter
Büchner,
72).
zelf
een
dan ook rondweg voor uit, dat zin, dan die van Lammarck, als puur atheïstisch is te beschouwen 73). Een verklaring, die ik volmondig beaam. Want wat baat het u, of ge de causaliteitswet al ongestoord kunt laten doorwerken tot verklaard
Darwin's
Athëist,
theorie,
in
er
veel sterker
op het eerste nevelgas, tot op de eerste cel of kiem, zoo ge voor die cel of kiem toch weer schepping, achter die cel of kiem toch weer de onverklaarde actie van een scheppend God moet erkennen, en dus toch met uw denken weer stoot op diezelfde klip, om welke te ontgaan heel uw theorie was uitgedacht ? Laat het dus al waar zijn, dat de »Mozes der modernen Freigeister,< gelijk Feuerbach Spinoza noemt, noch zelf noch door zijn epigonen, ons in het beloofde land der philosophische ruste gebracht heeft, en dat het bankroet der
philosophie
pantheïstische
bergen, toch werkt
in
langer
laat
ver-
de Evolutie-theorie de schadelijke
drijf-
zich
niet
kracht van het Pantheïsme op de meest verleidelijke wijze na,
overmits
al
haar kracht er op gericht
van scheidende grenzen op Valentinus, de te houden.
is,
alle terrein
zinrijkste
om
het m'et bestaan
onzer kennis staande
der Gnostieken, schoof
Evolutie achter de schepping naar den £v9og terug, maar had voor het gevaar dat hierin voor de uitwissching der grenzen school ten minste nog zulk een open oog, dat hij uit den ^Ivtohutcji) plotseling een God in den vorm van den Horos of Horkos, d. i. als Grens laat optreden, om de ordening van al het bestaande En metterdaad, deze gedachte, hoe in stand te houden 74). zonderling ook ingekleed, is als poëtisch beeld volkomen juist.
de
Met de handhaving^ het
geloof
schiep.
en de
Hij
of uitwissching der grenzen staat of valt
in
den levenden God.
is
zelf
Hij
is
het, die
de principieele grens voor
uitwissching
der grenzen
is
in
al
de grenzen
zijn
schepsel,
den grond met de
uit-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 104 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 104 Pagina's