E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 144
Derde deel
XXIX. HOOFDSTUK
ZOND.
146
III.
Verwar het dus niet. Ge kunt zeggen, dat het Sacrament het zegel op het is, maar dan doelt ge op het Woord Gods in zijn vollen omvang, en volstrekt niet op de woorden van de instelling. Zegt ge daarentegen
Woord
dat in bet Sacrament het
Woord
bij
het Teeken komt, dan doelt ge niet
maar op dat bepaalde Godswoord, waardoor de zin en beteekenis van brood en wijn u verklaard en ontvouwd wordt. .Juist daarom is het van zoo hoog belang dat dit Sacramenteele woord niet aan wilkeur worde prijsgegeven. Er moet hier stiptheid zijn. Niet op het Evangelie,
in notarieelen zin, alsof de Middelaar, in
ons een
naam
en opdracht zijns Vaders,
formule gedicteerd had, en alsof een verspreken
letterlijke
bij
het
uitspreken van deze formule, het Sacrament zijn kracht kon rooven. Zulk
een
letterdienst
het
Evangelie.
woorden dingend.
formalisme
en
En
het
reeds
voorkomen dan" het
dat
bij
druischt
feit,
dat
Mattheus,
geheel in tegen den geest van Cor.
1
XI andere
Marcus en Lucas, toont
in dier zin niet kan zijn bedoeld. Slechts hierop
het aan, dat de zaak en het wezen blijven,
wat
vol-
komt
ze naar Jezus' uitspraak
en de verdere bepaling van de formule staat aan de kerken.
zijn moeten De onderscheidene kerken hebben dan ook :
Paulus in
bij
te
dezen opzichte een onder-
scheidene bepaling gemaakt. Minder bijden Doop; maar wel
bij
het heilig
gaf de oude kerk voorkeur aan een formule, die meer
Avondmaal. Zoo was aan wat we
ontleend
daarentegen aan een formule, de
Slechts
ingeslagen,
de drie Evangelisten vinden; onze kerk
die ontleend is
aan
1
Cor.
XI; terwijl b.v
Bisschoppelijke kerk nog een zegenbede aan deze formule
Engelsche
toevoegt.
bij
hierin
hebben de kerken,
al te
saam den goeden weg
dat ze haar formule zoo na mogelijk aan de eigen woorden
van de Heilige
hebben ontleend. Ze
Schrift
zijn hierbij
geleid door heilige
Immers geen woorden konden zoo heiligen, en alle verandering was overbodig. Zaak is het diepen indruk maken nu slechts, dat de dienaren niet bederven, wat de kerken zoo kiesch en
kieschheid en schuchterheid. ;
heilig
bepaald
bijvoeging,
hebben,
en aflaten van alle willekeur,
om
door uitlating,
of verandering eigenmachtig en willekeurig te bederven,
wat
de kerken tot stand brachten. Niet alsof hierdoor het Sacrament op zou houden Sacrament te zijn, maar omdat het de eenheid breekt, omdat het
den vromen indruk voor de geloovigen bederft, en de aandacht op den dienaar vestigt, waar juist al zijn streven moet zijn, om de aandacht van zich af te leiden en heen te leiden naar Christus.
Zoo moet dus ook in het woord bij het Sacrament, de actie niet van den dienaar, maar van den Middelaar uitkomen. Niet de dienaar zegt u, wat de teekenen beduiden, maar de Middelaar zelf zegt het u. Het geklank des Konings
is
bij
u.
En
als keer
op keer deze heerlijke woorden herhaald
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's