E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 396
Derde deel
ZOND. XXXIII. HOOFDSTUK
398
De oorzaak hiervan
vorm
deze
dien
ver
niet
is
I.
zoeken. Ze lag in den onjuisten
te
beide stukken allengs in de onderwijzing der
geworden Kerk hadden aangenomen. Ook nu nog verstaat
Roomsche
van, als
niets
er
van Bekeering heeft minst
soms
hem van Wedergeboorte
ge
zelden gehoord. Althans
een levensquaestie die voor
als
Roomsche
in
hij
zijn
Roomsch
een vrome
spreekt; zelfs
beschouwt ze
hij
eeuwige zaligheid
aller-
beslist.
En
van den mystieken kant
stichtelijke litteratuur, die anders
innigs heeft, mist ge bijna altoos den in ons oog zoo onmis-
veel
baren eisch, dat alleen door de Bekeering, die werkt,
zelfs
toegang in
de
koninkrijk
het
de Wedergeboorte op-
uit
hemelen kan worden
der
ont-
sloten.
Om
u nu helder voor
te stellen,
hoe
dit in
de
Roomsche kerk zoo
doet ge het best, met u eerst te herinneren, wat
Doop
om
leert.
Rome
ex opere operato,
wedergeboorte aan
gekomen der
te
d.
i.
den heiligen
Doop de macht
bezit
door de daad zelve van het doopen, iemand de
brengen. Hiertoe zou
men onder
de
Roomschen
niet
indien niet eerst een onjuiste voorstelling omtrent het wezen
zijn,
kerk
Rome van
oordeelt namelijk, dat de heilige
liep,
ware ingeslopen. En daarom moet hier op deze
kerk even worden terruggegaan. Zeer terecht de Heilige Schrift, dat er geen zaligheid
is
belijdt
Rome
leer over de
op grond van
buiten de kerk van Christus
mits ge die kerk althans voorzoo verre neemt als het Lichaam van Christus.
Neemt ge
lijk
herhaaldelijk in de Heilige Schrift ook gebeurt, als één en hetzelfde,
dan
is
toch die beide:
De Kerk en het Lichaam van
het volkomen waar, dat de kerk „alleen zaligmakend"
ingelijfd
worden
in de
kerk hetzelfde
en dus ook hetzelfde als overgaan liep
en
dus
alles wel,
hierin
ge
denken aan de kerk
Rome
is
als ingelijfd
worden
en dat
in Christus,
den dood in het leven. Tot zoo ver
en was er op deze voorstelling niets af dedingen. Maar,
daarbij nooit
altoos
uit
is,
school al het kwaad, als ge in dien zin van de kerk spreekt,
moogt ge niet.
Christus, ge-
denken aan de kerk
in het zichtbare,
in het onzichtbare. Dit
deed
maar moet
Rome
echter
bracht dit alles op de zichtbare, op haar kerk, op haar pries-
terlijke hiërarchie, als ecclessia representativa over, en
tot de gedrochtelij ke
voorstelling, dat het
Roomsche kerk met de het opgenomen worden
kwam
op die wijze
ingaan in de gemeenschap der
inlijving in Christus gelijk stond; en dat alzoo in
deze kerk van
Rome
de eigenlijke wederge-
En overmits nu de heilige Doop middel was, waardoor deze band met de Roomsche kerk gelegd werd
boorte en de ingang tot de zaligheid was.
het
leerde
der
men dan
kerk
voorts, dat het
inleidt;
teweegbrengt.
alzoo
sacrament des Doopsels
inlijft in
in de
gemeenschap
Christus; en derhalve de wedergeboorte
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's