E voto Dordraceno - pagina 394
ZONDAG
382
mee dat Christus
zijn
latere
zondigen aard bedekt; neen,
XIV.
HOOFDSTUK
IV.
zonden verzoent; ook hij
niet dat Christus zijn
dringt terug tot in den oorsprong van
aanzijn en tot in den wortel van zijn wezen, en komt alzco op de
zijn
Ook
hem voor God verdoemelijk. En nu vraagt waar de verzoening ook voor die oorspronkelijke zonde moet gezocht worden. Hoe, op wat wijs, die zonde, waarin hij ontvangen en geboren is, voor Gods aangezicht bedekt wordt. En wat antwoordt hij hier nu op? Wijst hij nu op het kruis van Golgotha en het daar vergoten bloed ? Neen, volstrekt niet, maar wel
erfzonde.
die erfzonde stelt
zeer terecht,
hij
wijst
hij
en het
u op de „heilige ontvangenis en geboorte Christi" (zie vraag 36), uit deze „heilige ontvangenis en geboorte Christi" dat hij de
is
macht van den Middelaar
afleidt,
om „met
zijn
onschuld en volkomene
heiligheid", waarin Hij geboren wierd, mijn schuld en mijne onheiligheid,
die
mij
van mijn ontvangenis en geboorte af te bedekken.
aankleefde,
voor
Gods
aangezicht
dus
dat de Christus niet eerst aan het kruis of
bij den van het 'oogenblik zijner ontvangenisse af, plaatsbekleedend voor ons intreedt, en geen oogenblik anders dan dragende onze schuld en onze zonde kan worden gedacht. Iets wat de Catechismus
Hier
doop,
ligt
maar
terecht aldus
in,
reeds
leert.
terstond
Want immers
reeds lang vóór
het
kruis
getuigde
Johannes de Dooper: „Zie het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegdraagt"; en reeds lang vóór den doop is aan den Christus de besnijdenis voltrokken, en is voor den Christus het lossingsoffer in den tempel volbracht. Reeds de profeet toont ons dan ook, dat Hij op zou schieten „als een wortel uit een dorre aarde". Hij is onze Hoogepriester niet eerst op Golgotha geworden, maar reeds als onze Hoogepriester in den Kerstnacht geboren geworden. Hij is „in het vleesch" en niet in zijn heerlijkheid bij de kribbe gekomen. Een kribbe in den stal ontvangt Hem, en niet de wieg in het vorstelijk paleis. En zou nu geheel deze nederheid bij den Christus volkomen onverklaarbaar zijn, indien Hij niet reeds toen met onze
zonde te maken had gehad, zoo volgt uit dit alles klaarblijkelijk, dat de Catechismus hier geen ander verband aanwijst, dan de Schrift zelve toont.
Toch zie men toe, dat deze invlechting van het verzoeningswerk in de vleeschwording niet verkeerdelijk verstaan worde, gelijk heden ten dage van twee kanten tegelijk op stuitende en heel het heilsmysterie omverwerpende wijze geschiedt. Eenerzij ds toch leeren de Etiiischen almeer, dat de verzoening van den zondaar met God eigenlijk minder in het vergoten bloed ligt, maar meer daarin te zoeken, dat in zijn vleeschwording het goddelijke zich aan het
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's