GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 481

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 481

Derde deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

;

ZOND.

XXXIVa. HOOFDSTUK

Y.

483

VIJFDE HOOFDSTUK. Dit

het eerste en het groot gebod, en het twee-

is

daaraan

de,

ben

uwen naaste liefheb-

gelijk, is: Gij zult

als uzelven.

Matth. 22:

Alvorens dieper in de

vraag besproken, iDoden

geestelijke

kennis der

Wet

38,

39.

in te dringen, dient de

lioe

de Tien geboden zijn in te deelen. Gees^e^yA; deze ge-

te verstaan, is

doordringen tot den wortel, waaruit elk gebod op-

En

spruit.

kunt ge

dit

vertakkingen van de

niet, tenzij

Wet

het u duidelijk

geworden, hoe de

is

des Heeren te onderscheiden

Wet

Over deze indeeling van de

nu lang

is

zijn.

niet alle

eeuwen eender

gedacht, en ook nu nog loopen de gevoelens hieromtrent uiteen. Met

name

volgen de Roomsche en Luthersche kerken eene andere indeeling, dan de

Grieksche en Gereformeerde kerken. En ook zoo

kerken nog lang niet

is in

?

den boezem dezer

aller getuigenis eenparig.

Vóór Josephus schijnen de Joodsche Schriftgeleerden den aanhef van de Wet: ,,Ik ben de Heere uw God, die u uit Egypteland uit den diensthuize

heb,"

uitgeleid

dan

volgde

als tweede

als het eerste

gebod

te

hebben beschouwd. Daarop

gebod wat voor ons het eerste en tweede

zult

geen andere goden voor mijn aangezicht hebben," met er

-zult

u geen gesneden beeld maken."

en 10 evenals

•9

•oudere

bij

indeeling,

die

kwam

hebben",

als

3,

:

„Gij

:

„Gij

4, 5,

6,

7, 8,

verzwegen mag, dat een nog r

het 10e gebod in tweeën splitste.

door Josephus een andere indeeling op, en wel

ook wij volgen, zoodat de aanhef buiten de geboden

wordt geplaatst en het licht

verder liep dan,

ons. Waarbij echter niet

der Schriftgeleerden

indeeling

Later daarentegen •die

En

is bij

:

zult geen

,,Gij

afzonderlijk

andere goden voor mijn aange-

gebod, van het verbod van den beelden-

dienst gescheiden wordt. Deze laatste indeeling volgde heel de kerk aanvankelijk

gebod •en

is,

tot

op Augustinus. Deze toch gaf wel

maar smolt toch het

splitste

ling haar zegel

Westersche kerk en die van ;

nus en Rome

in

één gebod saam

het

Rome

hem

hechtte aan deze indee-

uitbrak,

nam

Luther de indeeling van Augusti-

over, terwijl de Gereformeerden tot de oude indeeling te-

rugkeerden, die thans nog is

dat de aanhef geen

terwyl de Grieksche kerken de oude indeeling bijhielden.

Toen nu de Reformatie

al

toe,

weer

daarentegen het Tiende gebod in tweeën. Hierin volgde

^allengs heel de

En

eerste en tweede

bij

ons in gebruik

is.

nu ook, dat de Luthersche godgeleerden thans

al

meer

»

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 481

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's