E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 481
Derde deel
;
ZOND.
XXXIVa. HOOFDSTUK
Y.
483
VIJFDE HOOFDSTUK. Dit
het eerste en het groot gebod, en het twee-
is
daaraan
de,
ben
uwen naaste liefheb-
gelijk, is: Gij zult
als uzelven.
Matth. 22:
Alvorens dieper in de
vraag besproken, iDoden
geestelijke
kennis der
Wet
38,
39.
in te dringen, dient de
lioe
de Tien geboden zijn in te deelen. Gees^e^yA; deze ge-
te verstaan, is
doordringen tot den wortel, waaruit elk gebod op-
En
spruit.
kunt ge
dit
vertakkingen van de
niet, tenzij
Wet
het u duidelijk
geworden, hoe de
is
des Heeren te onderscheiden
Wet
Over deze indeeling van de
nu lang
is
zijn.
niet alle
eeuwen eender
gedacht, en ook nu nog loopen de gevoelens hieromtrent uiteen. Met
name
volgen de Roomsche en Luthersche kerken eene andere indeeling, dan de
Grieksche en Gereformeerde kerken. En ook zoo
kerken nog lang niet
is in
?
den boezem dezer
aller getuigenis eenparig.
Vóór Josephus schijnen de Joodsche Schriftgeleerden den aanhef van de Wet: ,,Ik ben de Heere uw God, die u uit Egypteland uit den diensthuize
heb,"
uitgeleid
dan
volgde
als tweede
als het eerste
gebod
te
hebben beschouwd. Daarop
gebod wat voor ons het eerste en tweede
zult
geen andere goden voor mijn aangezicht hebben," met er
-zult
u geen gesneden beeld maken."
en 10 evenals
•9
•oudere
bij
indeeling,
die
kwam
hebben",
als
3,
:
„Gij
:
„Gij
4, 5,
6,
7, 8,
verzwegen mag, dat een nog r
het 10e gebod in tweeën splitste.
door Josephus een andere indeeling op, en wel
ook wij volgen, zoodat de aanhef buiten de geboden
wordt geplaatst en het licht
verder liep dan,
ons. Waarbij echter niet
der Schriftgeleerden
indeeling
Later daarentegen •die
En
is bij
:
zult geen
,,Gij
afzonderlijk
andere goden voor mijn aange-
gebod, van het verbod van den beelden-
dienst gescheiden wordt. Deze laatste indeeling volgde heel de kerk aanvankelijk
gebod •en
is,
tot
op Augustinus. Deze toch gaf wel
maar smolt toch het
splitste
ling haar zegel
Westersche kerk en die van ;
nus en Rome
in
één gebod saam
het
Rome
hem
hechtte aan deze indee-
uitbrak,
nam
Luther de indeeling van Augusti-
over, terwijl de Gereformeerden tot de oude indeeling te-
rugkeerden, die thans nog is
dat de aanhef geen
terwyl de Grieksche kerken de oude indeeling bijhielden.
Toen nu de Reformatie
al
toe,
weer
daarentegen het Tiende gebod in tweeën. Hierin volgde
^allengs heel de
En
eerste en tweede
bij
ons in gebruik
is.
nu ook, dat de Luthersche godgeleerden thans
al
meer
»
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's