GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De verflauwing der grenzen - pagina 94

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De verflauwing der grenzen - pagina 94

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit op 20 october 1892

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

92 Dit Ignorabbi7nus

137)

bekende rede van 1872. gehouden

uit zijn

is

Academie der Wissenschaften

te Berlijn,

feest.

Niet ten onrechte zegt Schuier van

Gott,

erklart

man

Dat

138) is

Von

rede

Ignorantisme

dit

Bankerott". Schuler,

sich für

Du Boys-Reymond's

Nügeli,

o.

1.

o.

Wat Feuerbach

Zie ook over

115.

is

Agnosticisme huldigt,

Spencer nu eenmaal de Gesch. der Phi-

hierover schreef vond het eerst ingang

voor noodzakelijk verklaarden invoerden;

;

toen

bij

onze artsen,

aan den sexueelen natuurdrang

de staatslieden, die de gereglementeerde

bij

thans door een uitgebreide scabreuse literatuur, die

en

blaadjes

humoristische

in

»Lieber denn für

Ueberw egs Heinze,

die voor een niet zoo gering deel, het voldoen

prostitutie

:

517, 522.

losophic. III. p.

139)

p.

1.

niet alleen Spencer's stelsel het principieele

Zie

en

pornographische

romans,

vooral

in Frankrijk

en België, maar ook reeds ten onzent de Vetnis vaga oproept. Het

op een ander doel

Henry Th. Buckle,

140)

1865.

I.

141)

p.

v.v. p.

9

AUritisme

23

is

kwaad

History of the

de koud-philosopische

142)

Herbart,

England.

civilisatioii in

naam

Lpz.

voor liefde^ in tegenstelling

die sGesinnung, die Sitte tief egoïstisch

Cf. NiETSCHÉ, Morgenrothe^ Lpz. 1887.

28.

pantheistischen

de hand.

terecht opmerkt, hoe, niettegenstaande

die zeer

dwepen met dat Altruïsme, toch

ist". 0.1. p.

in

al is ze

v.v.

Cf Romang,

met Egoïsme. het

gericht, hetzelfde

der

stelsel

beoogt gelijk doel, en de Malthusiaansche theorie werkt,

liefde

vrije

de

560.

p.

boven reeds opgemerkt, maar onder de Agnostici

meest bekende, en de consequentste.

in

de viering van Leibnitz's gedenk-

bij

phil. Geschriften.

vorm van uitdrukking

Lpz.

1842.

III. p.

p.

112.

Cf

171.

Hunt, Essay on

in de poëzie.

over den Patithe-

isme, p. 289.

143)

Vischer,

Zie

Gervinus und die Deutsch- Katholiken

,

in

Schweglers

Jahrb. 1845. 144)

Hegel, Philosophie des Rechts. Berlin 1832. VoUst. Ausgabe. Tom.

VIII. p. 346 v.v.

145) II.

p.

146)

R. RoTHE, Theologische Ethik^

1170— 1177.

2"=

ed.

Wittenberg 1869.

461.

Dr.

R.

SOHM, Kirchenrecht. 1892, Bd.

Urchristentums (Ekklesia)

ist

eine

rein

i.

eine rein geistliche,

geistlich-weltliche, die evangelische steht,

§

p.

die

608:

Kirche im Rechtsinn, wie

Weltliche Organisation".

Blz.

6og

:

ïDie Kirche des

Kathohsche Kirche sie

ein

heute vor uns

»Nach der Anschauung

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 104 Pagina's

De verflauwing der grenzen - pagina 94

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 104 Pagina's