Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 289
Deel een. Inleidend deel
",
Afd.
men
die
III.
lijkheid uitsluitend
KANT.
§ 93.
volkeren vond, en dat
alle
bij
Hfst.
2.
zijn
28l
meerdere voortreffe-
dankte aan haar schoone zedeleer
;
een zedeleer
op haar beurt weer onder de controle der rede
die echter
kwam
,
en
aan de critiek van Bahrdt's bedorven zedelijk besef wierd onderworpen.
Hoewel dus Bahrdt eenerzijds aan den draad van Semler's taten voortspon
met
zijn
en anderzijds op de latere
,
vlugheid
Religions-Wissenschaft
van opvatting anticipeerde, springt het gemis
aan zedelijken ernst
bij
hem
zienswijze wetenschappelijke
toch te zeer in het oog,
waarde
dusgenaamde Encyclopaedie dan ook tot
,,
resul-
te hechten.
om
Waarde
aan
zijn
bezit zijn
slechts in zooverre, als ze toont
welke resultaten het Rationalisme leiden moest, zoodra het
uit
de sfeer van bezonnener Theologen afdaalde
in
de lagere rangen der
en met het Staatsabsolutisme
in
verband wierd
maatschappij
,
Theologisch daarentegen
mag
meetellen. Slechts utiliteitshalve
hem bijgehouden zelve
te
,
om
doodelijker dit
delijk
Zelfs
zelfstandige
gezet.
methodologie geen oogenblik
wordt de naam van Theologie door
onder het schild van dien naam de Theologie te
treffen.
Toch gaat men
te ver,
zoo
men
booze ondernemen persoonlijk alleen verantwoor-
Bahrdt voor stelt.
zijn
von Mosheim had door
zijn utiliteitsmotief het
wezen der Theologie reeds volkomen vernietigd, en de
dorre geleerdheid
,
waarmee Walch en Semler de
van hun Theologie bedekt hadden zekere hoogte
Bahrdt's
brutalen
,
geestelijke holheid
rechtvaardigde althans tot op
voorslag,
om
zoo onvruchtbare
boekenwurmerij dan ook maar kortweg aan een kant
te zetten.
— DERDE TIJDPERK. DE NIEUWERE WIJSBEGEERTE. DERDE
A. § 93.
SECTIE.
Haar zijdelingsche invloed.
Immanuel Kant,
Toen nu de orthodoxie
,
tegen zulk een storm der brutaliteit niet
opgewassen, zich steeds meer
in
mystieke dweeperij eenerzijds en
anderzijds in dor formalisme terugtrok
;
het rationalisme in steeds
grooter evenredigheid katheders en kansels innam, en het
altijd retiree-
rend wijl beginselloos Supranaturalisme voor zich uitdreef; en dientengevolge op wetenschappelijk terrein de theologia revelata
al
meer
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's