Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 213
Deel een. Inleidend deel
, ,
Afd.
Hfst.
2.
III.
205
RESUMTIE.
§ 77.
Luthersche en Gereformeerde belijdenis, dat met een kort woord ook op dit principieele verschil dient teruggegaan. Na hetgeen des-
aangaande door Ullmann, Herzog, Schweizer, Baur, Schneckenburger Scholten Gass en anderen betoogd is staat vrij wel vast ,
,
,
dat de Luthersche Theologie meer een anthropologisch-soterioligisch draagt,
karakter
zin theologisch
de Gereformeerde belijdenis in strenger
terwijl
Hetzij
is.
men
toch deze tegenstelling met Schweizer
meer dogmatisch, of met Schneckenburger zaak komt
dit
op hetzelfde
hierin
ligt
het
die
Is
al
meer aan de Gereformeerde wordt
toe-
toch die theologie het zuiverst en staat zij het hoogst,
grondbegrip
der
religie
meest tot haar recht doet
het
zoo spreekt het vanzelf, dat de Gereformeerde theologie,
komen,
die in de opvatting der religie den term
en
theoloog vat meer
in het
de Luthersche theologie gekend.
De Luthersche
oog, de Gereformeerde meer de gloria Dei. dan ook de voorkeur, die op menig punt boven
de sahis peccatoris Juist
neer.
ethisch, opvat, in hoofd-
God steeds
als
uitgangspunt
doel kiest, en haar theologie hiernaar conformeert, een hooger
standpunt inneemt. Dit springt vooral in het oog zoo ,
men
op
let
tweeërlei.
Vooreerst
men
hierop. Alle theologie wordt beheerscht door de vraag, hoe
de werking van God op den mensch denkt delen lijk,
als
;
buiten alle
deels middellijk.
,
als
middelen omgaande; of wel
De Roomsche
zich
gebonden aan midals deels
onmiddel-
theologie nu loochent alle on-
God
middellijke werking; Zwingli ontkende dat
zich ooit
aan eenig
middel gebonden had; en Cal vijn leeraarde de dubbele werking „turn
immediate, turn mediis interpositis".
Rome,
Nu nam
aanvankelijk hetzelfde standpunt
als
voor het Sacrament geen ander steunpunt fides.
Maar
dit
Luther,
te
uit reactie
Zwingli in en wist ,
vinden dan ,
standpunt gaf Luther, ten deele reeds
periode, doch vooral in het laatst zijns levens prijs;
Verbum Dei werd
alle
leende
hij
zelfs
zelfs
de nuda
in zijn
Woord
tweede
aan het
en Sacrament gebonden
door Hutter, Gerhard en Calov dan ook
is
uitge-
saam met het soteriologisch karakter der Luthertoch deze theologie met God bijna uitrekent, voor zoover Hij den zondaar zaligt, trad de Deus
werkt. Dit nu hing
sche theologie. sluitend
in
toen een sacramenteel karakter; en ten slotte
werking Gods weer aan
gelijk dit stelsel
tegen
Doordien
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's