Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 323
Deel een. Inleidend deel
;
Afd.
Hfst.
2.
Ordines regulares
de
de Kerk
verbinden
te
III.
et
militares,
(p.
381
met de Grieksche Kerken
zij
tegen te gaan
om ook
— 419);
boek VII
in
;
Melanchton en Calvijn
te bestrijden
te
1
5
handelen
hoe de haeresièn
,
in
zij;
3
deze duurzaam aan
boek VI, hoe
in
boek VIII, op wat wijs het Atheïsme
in
;
ANTONIO POSSEVINO.
IOI.
§
(sic)
zijn
van Luther,
boek IX, hoe de missie
onder de Joden, Mahomedanen en Heidenen moet gedreven; en
boek
X
en XI speciaal,
om
dan
in
boek XII op
het
Kerkrecht
in
XIV op XVI
boek in
de medicina
op de
boek
op de sophia
warmte
XV
boek
in
;
Japan;
in
komen
te
waarbij
,
uiteenzetting
neemt Possevino de :
„Philo-
quod animi quorundam hebetes,
sit,
ant desides, vel Lutherus quoque hoc tempore et eius generis
putarunt
esse
zelo ac propter incertas
consultius
cum
faciendum;
esse
eorum
,
qui philosophi dicti sunt, opiniones,
Dit gevoelen nu bestrijdt hij, reeds rationis participem
beat, ne
nisi
,
hominem quidem,
necessariam
Sophistas
ad
;
esse
mandum animum ducendum
"
,
,
et
(p. 60).
p.
59).
„quod hominem
deze reden
sed stipitem iure censeas " hij
ad
dit materieele
admirationem
et
cum mentem
;
ad
Een
(p. 6oj.
toevoegt:
edocendos
Gentiles
delectationem
auditores alliciendos
om
(II
ratiocinationem ad res perquirendas adhi-
formeel argument, waaraan
phiam
alii
etiam non defuerunt, qui pietatis
ab hisce studiis abstinere"
iudicarunt,
in
XVII
ten slotte in boek
bescherming. Hij verklaart toch
in
;
op de technische vakken
humana; en
historia
moet
zijn
boek XIII op de philosophie
in
;
omnino recienda
ne
Jurisprudentia
deze breede
In
poëzie.
philosophie met
de
ingelascht
is
hoe de missie
,,
Philoso-
refellendos
excitandam
;
ad aeternorum amorem ex fluxis rebus Nooit
ad
Philosophia illuminet; ad inflam-
mag
echter
tra-
hetgeen deze philosophie
ons leert, verward met hetgeen we door de revelatio te weten komen: ,, Neque vero hic agimus de cognitione divinitus tradita, quae non eget ratiocinio aut arte ad certitudinis probationem, sed
et revelatione•" (p.
fide
61).
leidsman aanbeveelt, verzuimt genie
een
bruikte, niet
gave Gods was
èn
dat
genoegzaam
ingenii
viro
hij ,
huic
uit
geput
,
hij
En
zelfs
niet
èn dat
op
hij
waar te
hij
Aristoteles als
merken, èn dat
veelszins
deze gave mis-
de heilige traditie van Israël, heeft.
zijn
zij
het ook
„Ceterum non negaverim quidquid
philosopho datum
,
est
(ad
mensuram
tarnen) a
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's