Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 286
Deel een. Inleidend deel
,
Afd.
278
personam ad homines des
Woords
successor uti
„Christi
zoodat
",
Hfst.
2.
parte tam praeclari muneris
de Roomsche
wijs.
De
is
te
intelligit, 2).
(p.
zijn tijd staan
maar met dezen
en van wat eisch
is,
is
om
2).
(p.
In zooverre
voor
blijft
niet rechtstreeks
als
Voor deze in disciplina
om
zelf te
weten
successor Christi handelen en spreken
geval
te
niet
komen,
zal.
gewone indeeling
bij
exegetica, dogmatica, polemica, moralis, en voorts sym-
om
door
te
weten
3).
antiquitatum et
,
Hierbij nu gaat de exegese
middel
der
komen, hoe Jezus en
te
monumentis
Christi nisi ex Sacris res gestas, atque
voorop
niet gelijk
zijne apostelen geleerd
,
Apostolorum studia nos exhibent"
uit
,
et disciplinas
quae describunt Christi vitam
principium cognitionis in de H. Schrift
uitmaken, wat we
iuris ecclesi-
uitlegging de waarheid te vinden,
hebben. „ Nemo potest scire ac intelligere doctrinam
ratio zal
Hem
Christi heeft te represen-
theologische studie houdt Semler de
astici vetustioris (p.
maar om
is.
van wat steeds ge-
dus theologische studie noodig,
bolica, patristica, historiae ecclesiasticae
eertijds
,
tijd, terwijl hij in elk
zijn
exemplum
de waarheid te leeren kennen, maar
hoe men
in-
successor Christi, en deze
weten wat voor hen op hun standpunt dienstig
als zedelijke persoonlijkheid het
teeren
atque temporis
sui loei
liberalem Dei cognitionem
alzoo noodig kennis van wat Christus leerde
leerd
is
Feitelijk alzoo een terugkeer tot
van
lieden
met Christus in rapport, heeft
et
nu „inter homines
hij
elk Dienaar
",
promoveat"
stauret atque
maar toch
solus praestitit
suo in loco
optime convenire
illis
§ 91. SEMLER.
III.
is
(p. 4).
Van
et
een
dus geen sprake meer. Onze
de Schrift hebben over
en zelve komt de H. Schrift alleen voor
als historisch
te nemen, monument,
Maar voorts leide waarom de Montanisten en andere
dat ons over historische verschijnselen inlicht.
de Geest ons voort en verder, spiritualistische secten
genomen,
als hij
dan opk door Semler
zegt: „
Hi
si
in
bescherming worden
a temeritate et vanitate
recte cave-
non omnino ab eo aberasse quod verum sit et iustum. Cr esc er e enim oportet Christianoruvi yvairiv et studia et exervidentür
rant,
1
citia'
'
(p.
38).
Westaan
dus niet alleen boven het Oude Testament,
waaraan Semler buitendien weinig waarde hecht, maar ook boven het Nieuwe. „Satis statet illud
praecipue historicam
,
,
N. T. librorum interpretationem esse
atque describere
illius
temporis res gestas
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's