Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 306
Deel een. Inleidend deel
Afd.
298
2.
Hfst.
§ 96. G.
III.
J.
PLANCK.
den göttlichen Ursprung und das göttliche Ansehen der Lehre Jesu
und der Apostel." En zoo opgevat, hoort de Apologetiek stellig niet thuis.
toch
hier zeer
als
bewijsvoering voor den
is
Apologetiek nog nooit
Schrift,
naam van „exegetische vakken" Ook de „Geschiedenis van den Kanon," die op zijn
en
alzoo de generale
is
onjuist.
Apologetiek volgt
is
,
geen exegese evenmin ,
vormt, en
die zijn derde onderdeel
optreedt.
sacra
engeren zin,
zelfs in
oorsprong der H.
goddelijken exegese,
Doch
Feitelijk
bij
als
de Philologia sacra
Planck slechts nominaal
,
als
alzoo slechts het vierde onderdeel: de
is
Hermeneutiek hier op haar
hermeneutiek
plaats. Bij deze
echter elk theologisch karakter uit
,
en
is
hij
sluit hij
van oordeel dat voor ,
de H. Schrift eenvoudig de gewone regelen der uitlegging gelden. „ Selbst die besondere Bewandniss
haben mag
Schrift
bei ihrer
Erklarung veranlassen
fester
an diesen Grundsatzen
nicht
anders
in
.
.
.
.
sondern es bindet uns nur noch
denn Gott kann
hij
uitzondering, die
modatie
groep
gegen Menschen
,,
m).
p.
zijn
z.
i.
der
die
,
eerste,
in
wel een
Slechts
apostelen
nach den Begriffen (p.
114).
de H. Schrift niet tot voordeel, maar tot te
wanen, dat zulk een accom-
de profane schrijvers niet bestaat. Bij de tweede hoofd-
bij
Geschiedenis
vakken
Historische
der
Religie
tegenstelling
„ statutarische
en
die
onderscheidt
,
der
met Kant,
hij
van het begrip
Religion" gesticht
mehr Kraft und Starke hekommen sollte, hatte" (p. 218). Lof verdient het, dat Planck
tusschen de
maar gaat
Kerk,
heeft,
durch welche die reine moralische Religion
lijk
(II.
vaak door accommodatie geschikt
zich
sich
een uitzondering toe. Jezus en
schade strekt. Planck schijnt dus
,,
die es mit der Inspiration unserer
Zeitgenossen, und nach wirklich irrigen Begriffen"
ihrer
Een
,
.
menschlich erklart haben"
als
één opzicht geeft
hebben
.
,
kann nicht nur keinen Unterschied
Heiligen
in
als bij
de
dat Jezus
uit,
maar zulk eene
den Herzen sie
bij
aller
.
.
sonst behauptet
deze groep afzonder-
„die Wissenschaft der Kirchengeschichtschreibung" behandelt
(227 — 268). tische
saam
,
Onder de derde of laatste hoofdgroep, als „systemavakken" betiteld, vat hij Dogmatiek, Ethiek en Symboliek waarbij Dogmatiek en Ethiek neerkomen op het bewijzen
van de stellingen heeft
opgemaakt
,
,
die
men
uit
de leer van Jezus en zijne apostelen
en de Schriftcitaten alleen dienst doen
,
om
ons te
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's