Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 94
Deel een. Inleidend deel
Afd.
86
Hfst.
2.
haeresiën zich bewegen
Judaïsme,
(p. 76.
de
Joannes
gezegd
heb
de
b.
Ook den
Islam
c.
het Hellenisme, en
onder de
telt hij
zoo schrijft
bewijzen.
dingen
alle
Cap.
in
hij
de studia
dat
Schriftstudie
Onderzoekt
heeft: lust,"
ik
het Scythisme,
voorstelling,
hulpdienst voor
aan Col. 3:11 onder-
hij in aansluiting
ketterijen).
encyclopaedische opvatting loopt echter ook
deze streng
Naast bij
en die
,
JOHANNES DAMASCENUS.
§ 49.
Barbarisme,
scheidt, als a. het d. het
III.
„
slechts
apostel
behoud het goede,
en
van
1
gentilium
Omdat de
zijn Dialectica,
„om
ook de geschriften der heidensche wijsgeeren te raadplegen. Misschien toch zullen we ook bij hen nog iets bruikbaars vinden, en hen plukken, dat nuttig voor de
iets bij
noodig
gereedschap hebben,
haar dienen'"
die
encyclopaedische
als
af,
lijn
8).
(p.
En nog
verder doolt
ten
uit
hij
gentilium alleen de dialectica uitkiest er
een
harer
instrumenten
[txKXcv
(opyxvov
slotte
rijs
om
fas?
en alleen dienst doet
(tépoc),
strijdige beginselen, eenerzijds het beginsel der
Damascenus twee wetenschap,
:
Blijkbaar worstelen dus in Joannes
10).
(p.
philosophia
zelf zegt
dan een deel van haar eigen wezen
is,
(piXoo-oCpltxc;
voor de bewijsvoering"
de
van de
hij
„Merk der Philosophia, dat meer
en hiervan
,
dat ik begin met dat deel
op,
wel
Gelijk elk kunstenaar
is.
moet ook de koningin maagden
zoo
heeft,
ziel
van den dorst naar kennis uitgaande het geheel
onzer kennis in één stelsel saam te vatten; en anderzijds het ker-
om
beginsel,
kelijk
de heilige studiën
als
de eenig wezenlijke op
te vatten, en de overige slechts propaedeutischen en instrumenteelen
dienst
te
geheel
om
eerste der beide lijnen ging alras
dagen der Reformatie weer
eerst in de
komen; de andere beide motieven
De
verrichten.
laten
onder,
De
leidde tot de Scholastiek.
komt ook daarin
uit,
locus
in
de
ons
bewustzijn
Deo
niet begint
God
het bestaan van
kant
de
ombuigt, enz.
dialectiek
motieven
is
zal
met
uit
afspiegelen,
der
heidensche
voor
om de mysteriën
en
dat
de Schrift, maar
te bewijzen (p. 125)
ze straks
als hij
noodig
laten
te
worsteling dezer
dat Joannes in zijn voor dien tijd
goed ineengezette Dogmatiek het streven verraadt, zich
uit te
zijn
;
en dat
scholen
hij
juist
uit
hij
in
den
de natuur
van den anderen zóó
wijzigt en
demonstratio contra Arianum
hebben. Een poging tot verzoening van deze beide
niet
door
hem
beproefd. Dit blijkt het best daaruit,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's