Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 414
Deel een. Inleidend deel
Afd.
406
Schleiermacher
2.
als
Hfst.
de
bij
speculatieve school aanwezig was
waagde alsnu een heroïsche poging wetenschap
uit
de Theologie principielle
zichzelve
deze definitie nog niets gezegd
Wesen des Christenthums dan
leer,
deze
wat
die leer,
hij in zich
:
gelijk hij is,
dit,
hij
wat
niets
niet zoo
want de
;
en be-
niet reeds, uit
Christelijke
„ dass sich der Christ als solcher einer Neuheit ,
seiner
om
mystiek en de theosophie,
voor deze hoogere kennis
gemeenschap anderen
sticht
(p.
dan hun toevlucht
een anderen
weg
Christendom
in
van de Kerk of van
waarbij de innerlijke, geestelijke te loor gaat.
Hij slaat
bestaan,
dan
moet het Christendom
dragen,
om
door
alle
aan elk Christen deze zekerheid te geven. Die nu in
den Christus ,. dje
,
zelf
de ideale
gelijke
werking op velen,
komen
:
de
van het Chrisdoor
en, juist
Christi
ist
die innere Selbst-
Lehre, sofern
sie
Lehre von dieser
Maar dan kan het Christendom ook naar zijn wezen geen leer zijn, en moet men wel tot de slotsom „ Das Christenthum ist vor Allem ein Thatbestand der
Thatsache eigenlijk
Christlichen
zelf
eeuwen heen
de gemeenschap dezer velen in
„Die Selbstbethatigung
verbürgung der
daarom
bezit het Chris-
realiteit
tendom, tevens persoonlijk op den Christen werkt stand houdt.
een
en redeneert aldus: Zal er zekerheid omtrent
levende mogelijkheid in zich
tendom
juist
ontgaan, namen
te
bevredigt Hoffmann niet, wijl dit een
blijft,
van het Christendom
drijfkracht
bezwaar
dit
tot de autoriteit
dit
gelooven op gezag
blind
en het Christendom
blijft,
Om
5).
de H. Schrift, maar ook
lumen internum het orgaan
in het
zoeken, maar op onjuiste wijze, daar
te
de mysticus altoos individualist
deze
That-
als
op, dan moet de mensch
dan biedt ze hem is
dat met
:
gesammten Verhaltnisses zu Gott bewusst ist die auch Neugesammten Erkenntniss ist" (p. 5). Dit verlokte de
seines
het
zelf,
weet zvelches das
niet
beurtelings gezocht in de
is
als leer
had, volgde. Dit echter
ervaring leert juist
heit
Dit nu
ist.
men
zoolang
opnemen. Doet
zich
in
hem
vredigt
,
maar erkent
2);
(p. is
Vat men het nu
(p. 3).
als positieve
Hij omschrijft daartoe
optreden van het Christendom
in het feitelijk
leer
de Theologie
en
gleichmassige Erkenntniss und
allseitige,
,
Aussage des Christenthums"
bestand
om
,
ontwikkelen.
te
,
„Wissenschaft des Christenthums, und also die
als
einheitliche
,
VON HOFFMANN.
§ I27.
III.
ist."
,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's