Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 45
Deel een. Inleidend deel
,
Afd.
Hfst.
I.
§ 21.
III.
ORGANISCH KARAKTER.
37
van de wetenschap bestaan de eerste
er drieërlei organische opvatting
:
naar den samenhang der verschijnselen de tweede naar den samen,
hang van onze gedachten onderscheidene
de
korter
,
en de derde naar den samenhang van
doeleinden
we met onze
die
studie beoogen,
gezegd een phaenomenale, een logische en een practische.
Maar dit is niet z oo. Immers de organische samenhang der phaenomena kan door ons niet begrepen worden dan als uitvloeisel van een organische gedachte de organische samenhang van het gekende in onze gedachte komt niet tot zijn recht eer die overeenstemt met den organischen samenhang der phaenomena en de werkingen ;
;
van deze kennis op ons leven staan op haar beurt weer met den
samenhang der phaenomena en met onze kennis van die phaenoin verband. De geschiedenis toont dan ook dat de empirische verdeeling der studie (de phaenomenale) waarmee alle wetenschap
mena
begon,
en
evenals
de universitaire
de theoretische (de logische) die eerst daarna volgde,
gelijken tred hield
toch
r im
(die
hoewel
,
in
der
met de
die
faculteiten),
laatste
de bijzonderheden van elkaar afwijkend,
grossen Ganzen" op een gelijksoortige indeeling der weten-
schappen neerkwamen.
Toch behoort de Encyclopaedie ook op
punt
dit
tot zelfbewust-
heid te komen, en zich duidelijk rekenschap te geven van de vraag, wat zij
onder het organisme der wetenschap verstaat.
het vanzelf, dat niet ling
van de
zij
faculteiten
zich
mag
En dan
spreekt
door de practisch-universitaire indeelaten beheerschen,
beoordeelen en critisch te verbeteren heeft en ;
maar
ligt
die veeleer te
het evenzeer voor
de hand, dat niet het phaenomenon op zichzelf haar indeeling beheerschen
,
daar het
juist
verband der phaenomena derhalve
anders
niet
de wetenschap
in het licht stelt.
rekenen dan
is
,
mag
die eerst het organisch
De
Encyclopaedie
mag
met het organisch verband
waarin de deelen van het geheel onzer kennis met elkander staan.
De wetenschap
in
kaatsing van den deelen
van
het
absoluten zin
kosmos
in het
is
de zuivere en volledige weer-
menschelijk bewustzijn. Zooals de
werkelijk bestaande in
hun samenhang
liggen,
zoo moeten dus ook de deelen van onze kennis in ons bewustzijn
verbonden de
zijn.
Gelijk
men
een land
in
kaart brengt en hoe verder ,
Cartographie voortschrijdt, er te beter in slaagt,
om
het land
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
![Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 45](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/encyclopedie-der-heilige-godgeleerdheid/1894/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's