GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De drie Formulieren van Eenigheid - pagina 104

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De drie Formulieren van Eenigheid - pagina 104

benevens het Kort Begrip der Christelijke Religie

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

,

,

90

LEEIIIIEGELS.

noch omstoot het gebruik des Evangelies, hetwelk de wijze God tot een zaad der wedergeboorte en eene spijze der zielen verojdineerd heeft. Daaioin dan, gelijk de Apostelen en de Leeraars, die hen zijn gevolgd, van deze genade Gods het volk godzaliglijk hebben oiiderricht, Hem ter eere, en tot nederdrukking van allen hoogmoed des menschen, en ondertusschen nochtans niet hebben nagelaten hen door heilige vermaningen des Evangelies te houden onder de oefeninge des Woords, der Sacramenten en kerkelijke tucht: alzoo moet het ook nu verre van daar zijn, dat diegenen, die anderen in de gemeente leeren of die geleerd worden, zich zouden vermeten God te verzoeken door het scheiden dier dingen die God naar zijn welbehagen heeft gewild dat te zamen gevoegd zouden blijven; want door de vermaningen wordt de genade medegedeeld, en hoe dat wij ons ambt vaardiger doen, hoe dat ook de weldaad Gods, die in ons werkt, zich heerlijker vertoont en zijn werk gaat dan allerbest voort. Welken God alleene toekomt, zoo vanwege de middelen als vanwege de zaligmakende vrucht en kracht ,

,

derzelven, alle heerlijkheid in der eeuwigheid.

Amen!

SSertüerpinge ber btüaltugeii.

De rechtzinnige

leer

verklaard

zijnde

,

verwerpt de Synode de

dwalingen dergenen zeggen mag dat de erfzonde het gansche menschelijk geslacht te verdoemen, of om tijdelijke en eeuwige straffen te verdienen". Want dezen wederspreken den Apostel, die daar zegt: De zonde is door éénen mensch in de wereld ingehomen, en door de zonde de I.

Die leeren

in zichzelve

»dat

:

men

genoegzaam

dood, en alzoo

is

is

de dood

eigenlijk niet

,

om

tot

alle

menschen doorgegaan

,

in welken

12); en: De schuld is uit ééne misdaad tot verdoemenis (Hoofdstuk 5 16); en: De bezoldiginge der zonde is de dood (Rom. 6 23). II. Die leeren: »dat de geestelijke gaven of de goede hoedaniggoedheid heiligheid rechtvaarheden en deugden , als daar zijn digheid in den wil des menschen , als hij eerst geschapen werd niet konden zijn «n dat zij diensvolgens in zijnen val niet hebben allen gezondigd hebben (Rom. 5

:

:

:

,

:

,

kunnen

gesclieiden

sciiiijvinge

van

het

worden." evenbeeld

Want

,

zulks strijdt tegen de be-

Gods, welke de Apostel

stelt Efez.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 152 Pagina's

De drie Formulieren van Eenigheid - pagina 104

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 152 Pagina's