GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 348

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 348

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afd.

340

heterodoxie

persoonlijke

dan ook bijna

is

te wijten.

maar deels een geesteskind der secte Philosophie. Dit nu

geven

karakter te

dwong hem aan

,

overmits

HAGENBACH.

§ IO7.

III.

was,

alzoo

niet

S.

bij

dit

Hfst.

2.

uitsluitend

aan

zijn

was geen zoon der Kerk,

S.

deels product der toenmalige

,

zijn

systema een geheel subiectief

alleen

door dezen subiectieven trek

hij

een brug kon slaan over de klove, die zijn persoonlijk leven van historisch

het

Kerk

der

leven

scheidde.

Een

subiectivisme

,

dat

dat niet alleen een orthodox als Harless,

werd maar ook een modern theoloog als Pelt zich in zijn tente thuis gevoelde, en zijn schema almeer voor elke geestesrichting pasklaar bleek. Juist echter dit subiectivisme noopte S. buiten de Kerk een obiectieven maatstaf te zoeken, ten einde kritisch te werk te kunnen gaan. Dezen straks weer oorzaak

canon nu vond

genomen

in

,

„die fromme Gemeinschaft ", dus generiek

in

hij

in het ethische

de „Gemeinschaft", en psychologisch

begrip van zin naar gezelligheid

of in het sociaal karakter van onze

,

Hiermee echter ging het character univocus

menschelijke natuur. der Christelijke Kerk

te loor;

wierd haar aard en wezen aan de

van het algemeen menschelijke onderworpen en de maatstaf voor wat zuiver of onzuiver in haar was ontleend aan dePhilosophische Ethiek. Dit nu had ten gevolge dat het positieve obiect der Theologie kritiek

;

weer zoek raakte. Immers

dan

om

daar

zich naar wijsgeerige principién te laten remodelleeren.

dat

moest

ontving geen hoogere roeping

dit obiect

zijn

zijn,

Philosophisch

het

deel,

Van-

dat eigenlijk slechts inleiding

hoofddeel van zijn Theol. Encyclopaedie wordt,

en apologetiek en polemiek reeds zijn afgehandeld, eer het onderzoek

van het obiect begint.

„wahre und

Feitelijk

is

dus Kant's tegenstelling tusschen

statutarische Religion " niet

kennis leidt deze Encyclopaedie tarische Religion

Alleen maar ze vat de statu-

niet.

meer organisch op .

overwonnen. Tot waarheids-

,

en zet haar

in

verband met de

algemeene idee, die in het proces van dit organisch leven drijfkracht en toetssteen beide

is.

§ 107. Hagenbach. Schleiermacher's vast

in

ingang

Encyclopaedie gaf een

elkaar geschroefd, te

verschaffen.

om

zijn

te

dor skelet en zat

denkbeelden

Dit deed eerst

in

Hagenbach,

te

breeder kring die in 1833,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 348

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's