GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 183

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 183

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

,;

Afd.

en

2.

Hfst.

III.

dan de

subjectief niets anders

is

DAVID CHYTRAEUS.

§ 72.

175

„illuminatie» Spiritus Sancti seu

lumen supernaturale menti nostrae infusum". Waar nu supernaturale in het subject

op heeft genomen

in zich

principium obiectivum

als

,

,

is

eas

en toont klaarlijk de ons

in die Schrift

zijn siipematiirales

,

om-

„superant rationem hominis qua talem, qua non percipit

ze nisi

,

dit

daar richt het zich op de S. Scriptura

geopenbaarde waarheden. Deze waarheden dat

lumen

dit

humana

ingestort, en de ratio

per lumen superius elevetur atque informetur". Toch spruit

deze noodzakelijkheid slechts uit de zonde voort. Hij bedoelt toch dat de goddelijke waarheid tegen onze ratio „per se et qua

niet,

repugnaret,

tali

per accidens corruptionis et pravae disposi-

sed

quae menti nostrae adhaeret." Zijn conclusie

tionis,

is

derhalve,

dat een Christen zeggen moet, niet „qua aut quia ego ita intelligo capio iudico ideo de fide est" maar „ quia Deus in S. Scriptura ,

,

,

,

ita loquitur, ideo de fide est, et hinc ego ita iudico ac iudicare et

credere debeo"

(p.

gratiam et naturam

Hij stelt alzoo een „latissima distinctio inter

3).

inter revelationem gratiae specialem et genera-

,

lem, en dus ook tusschen het lumen supernaturale et naturale", en

daarmee saamhangend tusschen de Theologie en Philosophie

(p.

4)

door de

maar het verband tusschen beide handhaaft hij even beslist en door er op te wijzen hoe de ratio als recipiens fidei te nemen ,

praesupposita van

de Theologie, zooals „esse

Deum, Deum

esse

justum, gubernatorem mundi, animam esse immortalem eet" haar ,

^cum

smid Philosophia

Na

zijn (p.

3).

David Chytraens.

§ 72.

(die

communia"

deze breedere ontleding van het standpunt der Gereformeerden

op

terrein

dit

*

voorafgingen)

in

,

hervorming, bestaat er geen noodzaak,

de eerste decenniën na de

om

even uitvoerig

bij

niet,

omdat

dit

ten andere niet

,

grootendeels tot zuivere herhaling zou leiden; en

omdat hun methode van behandeling reeds meer-

malen het onderwerp van degelijke studie uitmaakte;

iets

opzichte der Gereformeerde Theologen dusver ontbrak.

studium

te

de compendia hunner Luthersche tijdgenooten. Vooreerst

staan

hierbij

stil

wat ten

We doelen

minder op Theobald Thamer (Adhortatio ad Theologiae in

Academia Marpurgensi,

1

543), die als rationalist kwalijk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 183

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's